Maleisië en Thailand; Relax, relaxer, relaxed!

27 februari 2014 - Bangkok, Thailand

Het leukste van iets langer dan 2 weken vakantie hebben is dat je flexibel kan zijn tijdens je route en je dus op plekken terecht komt die je van te voren nog niet bedacht had. En het aller-leukste is als dat nog eens een heel goed besluit blijkt te zijn. En zo is Maleisië daar een voorbeeld van! Wij zijn niet echt types die grote steden het leukst vinden, maar Kuala Lumpur is toch wel een stad waar we ons erg goed vermaakt hebben. Even wennen aan weer een andere taal en voornamelijk dat het afgelopen was met het 'Hello ma'am, thank you Sir'. Jaja die Filippinos spreken altijd keurig met 2 woorden, waar de ouders in Nederland zoveel moeite voor doen om ons daarmee op te voeden. Hier voegden ze achter elke zin 'hè?!', zodat je constant het idee hebt dat je iets moet bevestigen ofzo… Aangezien dat 33 graden nou niet de aller aangenaamste temperatuur is om in een stad rond te lopen, hebben we hier gekozen om op en top de toerist uit te hangen en hoe kun je dat beter doen dan in een hop on-hop off bus! En dan ben je toch een echte Nederlander om boven in het open-air gedeelte te gaan zitten en compleet geroosterd te worden onder de zon. KL staat voornamelijk bekend om de Petronas towers, de hoogste twin towers ter wereld, maar vlakbij staat de KL tower en dat is dan weer de 2e hoogste telecommunicatie toren ter wereld, vanuit daar heb je een geweldig uitzicht over de stad. We vonden het een beetje saai om alleen maar een ticket te kopen om boven een rondje te lopen, dus we besloten om eens chique uit eten te gaan. En dat was een hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk! Het uitzicht was prachtig, KL bij licht, schemer en donker en het eten was elke hap genieten. Het was een uitdaging om niet in 1 keer aan te vallen en alles op te scheppen, maar we zijn gewoon 8 keer op en neer gelopen (waarvan 3 voor de toetjes ;)). Jeetje wat kun je blij zijn na 10 maanden om eens zo lekker te eten zeg! En dat de wijntjes €8.75 per glas waren, vergeten we maar weer snel! Verder hebben we in KL een scala aan shoppingmalls van binnen gezien met als topper een mall met een achtbaan erin, hebben we slaapzakken gekocht voor Afrika, Frozenyoghurts getapt en Little India en Chinatown bezocht.

We hebben nog een stop gemaakt in Melaka, een stad met Nederlandse invloeden die we in 1,5 dag wel gezien hadden. De warmte en slechte nachten door veel te harde bedden of een kamer met gedeelde badkamer (die eigenlijk gewoon in onze kamer zat), waardoor je elke zucht en scheet kon horen van je buren zorgden voor een energielevel van 0%. Hier maar gebruik van gemaakt door ons huiswerk voor de laatste 2½ week Azië te maken en daarna zou het researchen er echt op zitten. Stiekem ook wel een beetje klaar met alles uitzoeken, hoe gaan we er heen, wat is de makkelijkste route en waar gaan we slapen. Na weer een paar verrotte nachten aan ons lijstje toegevoegd te hebben, wilden we gewoon een schoon en fijn bed. Is dat nou zoveel gevraagd? Waarschijnlijk wel! Die vieze bedden zijn echt niets voor mij en wat zijn we dus blij met de lakenzak die we mee hebben, die heeft al heel vaak een goede dienst geleverd.

Na Melaka door naar Cameron Highlands, hier hebben we een tourtje gedaan met een jeep en nog 3 andere stellen. Ja een tour, eigenlijk helemaal buiten onze principes om, maar wel de makkelijkste manier om de Cameron highlands te zien en ik moet zeggen het was best oké, de groep was leuk, maar de gids kraamde veel en veel te veel onverstaanbaar Engels uit. Wel genoten van mooie uitzichten over de theeplantages (hier kwamen we voornamelijk voor), ook een klein stukje door Mossy forest gelopen (het oudste bos van de wereld) en naar een butterfly garden geweest. Dat laatste was boven verwachting leuk, echt heel veel vlinders en ook hele mooie grote. Ook veel grote insecten die de gids eruit haalde en je dus vast kon houden. Ons nog best vermaakt dus!

De laatste stop in Maleisië was Penang, hier zijn we een dag of 6 geweest, ons voornamelijk vermaakt met lezen bij het zwembad, af en toe op en neer naar onze favoriete supermarkt 7 eleven en scooteren! Onze grootste hobby geworden sinds Laos, die vrijheid die je met een scooter hebt en het is nog redelijk uit te houden in de hitte op zo'n ding. We zijn naar een drijvende moskee geweest en zijn langs wat mooie strandjes gereden, verder gebruikte we de scooter voornamelijk om 's avonds lekker de deur uit te gaan om te gaan eten. Met het eten hebben we toch ook heel wat af moeten zien, kip zonder botten is hier standaard met botten en niet spicy is gruwelijk spicy! Menig keer hebben we bij de Indiër in de fik gestaan en het zweet van het voorhoofd geveegd en de keer erop nog nadrukkelijker gevraagd of het iets minder spicy kon. Helaas er bestaan toch nog wel communicatieproblemen zo nu en dan. Het mooiste van Georgetown was zonder twijfel de Chinese tempel, hier hebben we een hele tijd rondgelopen en in de tempel stond een soort van wensboom met allemaal lintjes met wensen erop. We hebben 2 lintjes gekocht, het lintje met "Coming and going safely" hebben we daar in de boom gehangen zodat de wensboom daar meteen zijn best op mocht doen voor ons. Vooral nadat we hadden gelezen dat er een Nederlands meisje in de Filippijnen was omgekomen en eentje zwaargewond. Zoiets gaat niet in je koude kleren zitten en dan beseffen we toch dat alle geluksengeltjes die we bij ons afscheidsfeestje gehad hebben goed hun werk doen. Het tweede lintje "Being together forever" hebben we meegenomen en die houden we voor altijd bij ons! Daarna weer genoeg van al dat Chinees, het Chinese nieuwjaar duurt ruim 2 weken, dus het elke avond vuurwerk en het stikt van de Chinese toeristen.

In onze laatste 2 weken in Azië hebben we ge-eilandhopt, we hebben er maar een werkwoord van gemaakt. We zijn op Koh Lanta, Koh Jum en Ao Nang geweest. In deze weken hebben we samen zo'n 15 boeken uitgelezen, de ene keer op een ligbed, de andere keer op een ligstoel en weer een andere keer in een hangmat! Mmmm… zwaar leventje dus! Natuurlijk zijn we ook hier weer bijna dagelijks trotse eigenaren geweest van een scooter. Ook hebben we vanaf de eilanden uitstapjes naar weer andere eilanden gemaakt en zo zijn we ervaren eilandhoppers geworden. Bij 1 tourtje kon je snorkelen, maar dat was echt niet aan mij besteed, vanaf de boot zag je honderden vissen in het water, net een aquarium. Teun ging er wel eventjes in, maar vanaf de boot zag je hetzelfde wist hij me te vertellen. Ik zat dus goed op de boot! Ook kwam iedereen het water uit met jeukende plekjes. Wij dachten aan kwalletjes, maar we hoorden dat het sealice waren, nog nooit van gehoord, zo verzinnen ze elke keer wel weer iets waardoor het minder aantrekkelijk is om de zee in te gaan. Nog een stop was de Emerald cave, hier kreeg je een zwemvest aan en ging je met de groep de cave in. In het donker moest je 80 meter door een grot en dan kwam je bij een strandje uit. Klinkt erg mooi, de waarheid was iets minder. Buiten het feit om dat ik natuurlijk door die vissen heen moest, bleken we niet bepaald de enige groep te zijn. Om een schatting te maken… er stonden nog zo'n 100 andere mensen op een paar vierkante meter strand en in het water in die grot. Het was een lachertje dus en niet echt een bijzonder moment ofzo. Het idee was leuk zullen we maar zeggen. Op het eiland Koh Jum hadden we een honeymoon hut, jaja heel romantisch tussen de dikke mieren, lange wespen, apen en muggen. Maar het uitzicht vanaf het bed maakte alles goed! Het leek trouwens wel of de mensen op het resort een klein beetje gestoord waren, of in ieder geval een communicatiestoornis hadden. Die jongens praatten alleen maar met één woord: "Krab". Dus ze zeiden gedag met 'Krab', dankjewel was 'Krab', als iets goed was, 'Krab', een bestelling opnemen was 'Krab', als wij zelf 'Krab' riepen, zeiden zij 'Krab' terug, als ze ons niet begrepen was het 'Krab'. Ik verdenk ze er zelfs van dat ze ons met 'Krab' wel eens voor de gek hielden, en ik denk ook zelfs als we ze hadden gevraagd om onze kont af te vegen dat het ook 'Krab' was! (dit zijn Teuns woorden overigens, want als vrouw zeg je Kab i.p.v. Krab). 's Avonds genoten we vaak met een biertje en Breezer (jaja oude tijden herleven) op het terras van het koele moment van de dag en zijn we heel wat potjes Yathzee, regenwormen en konijnenhokken verder. In Ao Nang hebben we nog een kayaktochtje gemaakt bij Railay beach en hebben we 's avonds heerlijk in het stadje rondgeslenterd, souvenirwinkel in en weer uit, terrasje met Reggae livemuziek, hapje eten, lekker shakeje erbij en als afsluiter hebben op de laatste avond nog maar een massage genomen. Nou dat heb ik geweten, zo'n Thais vrouwtje heeft me nog flink met haar ellebogen te grazen genomen en een nieuwe ervaring met mijn buik, maag en borsten masseren rijker. Die laatste 3 waren nou niet de meest aangename massages moet ik zeggen! Veel te saai om te beschrijven wat we verder allemaal hebben gezien, is namelijk het ene mooie strand na het andere. Hiervoor kun je beter even de foto's (op de site in het album van Thailand) bekijken, geeft een iets duidelijker beeld.

We kijken op een geweldige tijd in Azië terug, de planning was er ongeveer 10 weken te blijven, dat zijn er een paar meer geworden, maar we hebben echt lekker genoten. Het blijft een prachtig continent met vriendelijke mensen, goed en goedkoop eten en drinken, je kunt actief zijn of juist heerlijk relaxen (hier gaat mijn voorkeur stiekem wel een beetje naar uit) en het is voornamelijk heel makkelijk te bereizen. De tijd vliegt niet, maar racet voorbij en dat betekent dat we over een paar uur (17) alweer in Afrika zijn. Het allerlaatste continent… Hier gaan we met een overlandtruck 3 weken door Kenia, Uganda en Tanzania heen en dan blazen we nog 3 weken uit op Zanzibar! We hebben erg veel zin in weer iets nieuws en kijken dan ook erg uit naar de olifanten, leeuwen en al het ander ongedierte daar! Met andere woorden… wij genieten nog even verder!!!

1. Pius:
    27 februari 2014
    Jullie halen de woorden uit mijn mond, ik wou bijna zeggen: WAT SAAI TOCH DAT GENIETEN !! Heerlijk toch om te horen dat het nog steeds zonder problemen verloopt. Het is toch wel een aangaan voor Teun om een heel jaar 24/7 met jou (laura) alles te moeten delen. Flauwe kul. Echt weer een leuk verhaal, blijf genieten hè.
  2. Ria:
    27 februari 2014
    Ha, lieve reizigers. Jullie hebben het soms toch wel enorm zwaar zeg ;). Niks doen, lezen, lekker eten, drinken, zwemmen etc.etc. In elk geval is het weer een mooi verhaal om te lezen. De foto's zijn ook weer super. Ik denk dat als jullie weer in Nederland zijn het reizen echt zullen missen, daar kan ik niets aan veranderen, wel dat jullie hier weer een fris opgemaakt bed hebt!
    Ga tot slot nog genieten van de laatste weken in het mooie Afrika!
    XXX
  3. Nicole:
    27 februari 2014
    Nog maar 6 weken.. time really flies!! Dubbel en dwars genieten dus! Over 3 wk.. mogen jullie 2 maanden lang van mijn reisavonturen genieten.. ;-) Xnic
  4. Br. Rangel Geerman ofm:
    Dag Teun en Laura,
    Ik ben onder de indruk hoe open jullie staan voor spontane situaties en hoe julllie dat benoemen. Dat hoort ook als je in vrijheid op reis ben, dat je op reis wilt blijven en de weg vervolgen en de zending volbrengen.
    Geniet van de laatste weken in Afrika, dan kan ik ook van jullie verhalen genieten daarna zal het voor ons wel wennen zijn want z'n bijzondere reisverhaal hebben wij intens kunnen volgen bijna een jaar lang.
    Ik leef echt met jullie mee.
    Hartelijke groeten en ik ben benieuwd of jullie iets van carnaval daar zal merken.
    Rangel
  5. Hinke:
    27 februari 2014
    Hallo daar! Wat een heerlijk verhaal weer! Wat heb ik de laatste tijd toch vaak gehoopt dat wij nog even daar bij jullie waren. Maja, schrale troost dat jullie over niet al te lange tijd terug komen. Geniet van al het moois in Afrika! X
  6. Ans en Wiek:
    28 februari 2014
    Haha, reizen is soms wel afzien hè? Maar jullie zijn er wel geknipt voor als je het mij vraagt! In elk nadeel wel een voordeel zien en je niet van je plan laten afhouden om van alles te gaan zien en daarvan samen te genieten. Wat hebben jullie dan ook veel moois gezien de afgelopen maanden, wat een voorrecht is dat en wat hebben jullie inderdaad regelmatig een engeltje in jullie buurt gehad. Deze reis is voor jullie onvergetelijk en ik, als volger van jullie blog, voelde me tijdens het lezen en zien ervan weer even in een andere wereld, maar dan zonder die fysieke ongemakken als hitte en een hard bed natuurlijk ;)
    Geniet samen nog van een fantastische tijd in Afrika enne.. ik kijk alweer uit naar jullie volgende reisverslag!
    Lieve groet, Ans
  7. Nellie:
    28 februari 2014
    Het einde begint in zicht te komen, fijn dat jullie goed door de Fhilipijnen zijn gekomen, dat Nederlands meisje dat daar omgekomen is, was een onderwijzeres op een school in Uden, bij mij aan de overkant, zij was ook een jaar aan het reizen, in haar uppie, Als je in Tanzania bent, kan je mijn oude baas de groeten gaan doen, die heeft daar het project watoto Foundation opgezet, hij woont en werkt daar nog steeds, is mijnheer Noud van Hout, van de Hout broxen, zij zitten daar al sinds 2003 en doen daar goed werk. Geniet nog van jullie reizen, en tot horens maar weer. vele groetjes Nellie
  8. Cecile Zeegers:
    28 februari 2014
    Nou dat leest weer lekker weg. Ik ga het nog missen als jullie terug zijn. Maar we hebben nog het Afrika verhaal tegoed. Jullie zien er heerlijk bruin en relaxt uit. De foto's zijn weer echt fantastisch, vooral die zonsondergangen. Dat zullen hele mooie herinneringen blijven. Maar eerst nog even Afrika. Daar zitten jullie intussen. Geniet met grote teugen en ben ook een beetje voorzichtig! Lieve groet, Cecile
  9. Maria van Tiel:
    28 februari 2014
    Wat een mooie afwisseling met schilderachtige foto's en super moderne gebouwen. En alweer prachtige tempels met veel, heel veel bouddha's. Jullie komen straks vast en zeker "verlicht" terug.
    Nu nog "even" naar Afrika en dan terug naar huis. Wij kijken daar al naar uit........ Fantastische weken in Afrika toegewenst en relaxte weken op Zanzibar! lieve groetjes en XX, mama
  10. Tilly:
    28 februari 2014
    Jullie reisverslagen blijven leuk om te lezen. We zullen het gaan missen over een paar weken. Hoe dan ook, heel langzaam maar zeker zijn jullie nu toch begonnen aan het laatste hoofdstuk van "Het grote wereldreisavonturenboek". We hopen dat Afrika weer net zo'n leuk reisverslag met mooie foto's zal opleveren als dat van de andere werelddelen. Maak er wat moois van!
    Liefs. Albert, Tilly, Tim en Evy.
  11. Monique Smulders:
    1 maart 2014
    Prachtig verhaal weer Laura en Teun!! Geniet van jullie laatste weken en het zal niet zo heeeeeeeeel lang duren voordat we je op livive zien x
  12. Conny van de Rijt:
    4 maart 2014
    Grappig of ook weer niet, dat ik net jullie geweldige avonturen lees als ik enorm zit te balen op mn werk. Zanzibar, en vooral Afrika..zucht, Zuid-Afrika heeft mn hart gestolen en ik zou er heeel graag nog eens teruggaan. De laatste keer bij boer zoekt vrouw, was er een boer die in Tanzania woont en die zocht een vrouw uit Nederland, zucht , het water droop uit mn mond bij het zien van de afleveringen op zijn landgoed. De geluiden van de beesten, de uitgestrekte vlaktes, het heerlijke eten, wat zullen jullie gaan genieten. Heel veel plezier. Groetjes, Conny
  13. Tonke van Haandel:
    5 maart 2014
    Hoi Teun en Laura,

Wat een fantastische verhalen! En zo'n leuke foto's!
    Het is ook hier in Uden genieten!

Nog een fijne tijd in Afrika!

Veel groeten,
    Tonke