Oost Afrika; Groeten uit de rimboe van de Mzungus

26 maart 2014 - Zanzibar, Tanzania

Het is weer tijd voor een nieuw verslagje van onze kant. We zijn alweer dik 3 weken onderweg in Afrika en we zijn in die tijd door Kenia, Uganda en Tanzania gesjeesd met een overlandtruck. In die 3 weken hebben we zo ongelooflijk veel meegemaakt dat het teveel is om allemaal op te noemen, maar dat hebben we wel vaker geroepen het afgelopen jaar. Hier is in ieder geval weer een poging van ons om de leukste avonturen met jullie te gaan delen.

Voor degenen die nog nooit van een overlandtruck gehoord hebben, dat zijn trucks waarmee je met een groep rondreist en gaat kamperen. Vaak gaat zo'n truck door een groot deel van een continent en het is een soort van hop-on hop-off systeem. Voor ons was het even spannend hoe het met een groep zou gaan omdat we vooral gewend waren om met zijn tweetjes te reizen. Zo hebben we in de eerste weken wat ergernissen gehad met 2 Italiaanse vrouwen van in de 40 die echt sloom en niet al te snugger waren. En de laatste week waren 4 Duitsers niet zo behulpzaam in de groep, maar die waren gelukkig maar een weekje aan boord. Veel belangrijker was dat we ontzettend veel lol hebben gehad met de 'harde kern' van de afgelopen 3 weken: een Spaanse meid, twee Zwitserse meiden, een Engelse jongen en wij tweetjes dus. Met het oog op het budget hadden we natuurlijk de goedkoopste overlandtruck geboekt, wat nog steeds behoorlijk duur was, maar in dit geval kwam het erop neer dat we zelf in roulatie inkopen deden en kookten. Dat gecombineerd met allemaal ouwe meuk als keukengerei, af en toe een plensbui, ongedierte en fantastisch teamwork leverde vaak mooie momenten op. We dachten dat we in Azië al veel kip met bot hadden gegeten, maar dat was hier niet veel minder en inmiddels kunnen we aan dat lijstje ook nog varken en geit toevoegen dankzij de kookbeurten van Henry, onze chauffeur/gids uit Kenia. En dat hebben we gelukkig zonder kleerscheuren (lees: kotspartijen) overleefd.

Behalve al het prachtige gekampeer hebben we ook nog wel wat andere dingen gezien en gedaan. De eerste dag in Nairobi hebben we gevuld door naar een opvang voor weesolifantjes te gaan. Het was echt superleuk want die 'kleine' olifantjes renden naar de flessen melk en speelden in de modder. Daarna zijn we nog naar een opvang voor giraffes gegaan. Daar hebben we zowaar ge-tongzoend met giraffes, dus die kan van de bucketlist (ik weet eigenlijk niet meer hoe die erop kwam??). Misschien heb je het bewijs al wel gezien op mijn (Teun) facebook-pagina, zo niet, kijken!

Na Nairobi zijn we naar het zuiden van Uganda gereden, bij de grens met Congo en Rwanda, om de berggorilla's te zien. Dat was echt een onvergetelijke ervaring. We zijn met onze groep van acht en twee gidsen door Bwindi Impenetrable (ondoordringbaar) Park gaan trekken op zoek naar de gorilla's. Dat impenetrable was trouwens niets aan gelogen, we zijn letterlijk wat bergkammen over geklauterd en geglibberd. Maar na 2 uurtjes (lucky us, zou ook zomaar 6 uur kunnen duren) stonden we dan ineens oog in oog met een gorilla. Dat bleek een vrouwtje te zijn, maar laat het -tje er maar af, die was al behoorlijk indrukwekkend. Er speelde ook een babygorillaatje bij ons in de buurt en die gaf zelfs nog even een showtje weg tussen twee takken. Al snel kwam ook de silverback (de mannelijke leider van de groep) van 300+ kilo ons even opnemen. Dat was even spannend want hij liet wat geluiden los en kwam echt naar ons toe. We moesten van de rangers achteruit als hij te dichtbij kwam. Maar mochten, toen hij gewend was, dicht genoeg in de buurt blijven om foto's te maken en te kunnen genieten. En dat was echt heel speciaal om op sommige momenten 2 tot 3 meter van zo'n indrukwekkend dier te staan. Het was een groep van in totaal 8 gorilla's, waarvan we er 6 hebben gezien. Een paar zaten er heel hoog in de bomen om fruit te plukken en naar beneden te gooien naar de silverback. Af en toe viel er ook zo'n fruitbom naast ons neer. In totaal mochten we één uur bij de groep rondhangen. Dat uur vloog natuurlijk voorbij, het had voor ons wel de hele dag mogen duren. Maar dus echt heel speciaal en een once-in-a-lifetime gevoel.

Na die stop zijn we naar Jinja gegaan in Uganda om te gaan whitewater-raften. Jinja ligt bij de bron van de Nijl en die stroomt daar dan ook behoorlijk hard. Het is volgens de gidsen daar de enige plek in de wereld waar je als beginner in een raft van level 5 rapids (hoogste graad met een raft) af kan gaan. En dat vertelden ze voordat we gingen raften, goed voor de spanningsopbouw dus. Toen we de eerste rapid naderden zagen we een boot voor ons al omslaan, dus helemaal goed voor wat extra adrenaline bij ons. Met een hoop inspanning en aanwijzingen van de gids achterin hebben we die rapid zonder omslaan overleefd. Dat gaf echt een grote kick. Bij de tweede rapid sloegen we wel om, het leek wel of we 10 of 20 seconden onder water waren, maar dat zullen er in werkelijkheid maar 2 à 3 zijn geweest. Toen kwamen we ook nog onder de boot terecht en daarna nog eens in de stroomversnelling onder water. Gelukkig kwamen we alweer snel boven en zagen we elkaar en de hele groep door de versnelling heen drijven met de boot op zijn kop. Er waren genoeg reddingskayaks mee om iedereen die ronddreef op te vangen en weer naar de boot te helpen. Achteraf bleek dat de gids ons bewust heeft laten kantelen, zodat iedereen die ervaring zou hebben, en wat meer zou weten wat te doen als de boot omsloeg. We moesten immers nog 6 rapids door die dag waarbij de zwaarste nog zouden komen. Stiekem toch ook wel een gave ervaring om mee te maken. Iedere rapid die we die dag erna hebben gedaan was steeds weer een grote kick en bij de laatste en heftigste was iedereen de boot weer uitgekukeld, op de gids na. We konden terugkijken op een hele heftige en vette dag. Samen met de gorilla's weer twee checks van onze bucketlist af!

De 1,5 week die overbleef na het bootje varen werd vooral ingevuld met game drives in de nationale parken. We hebben 4 parken bezocht: Lake Nakuru en Masai Mara in Kenia en Serengeti en de Ngorongoro krater in Tanzania. In die parken hebben we zo ongelooflijk veel dieren gezien, teveel om op te noemen, dus we houden het bij de hoogtepunten. We hebben leeuwen, luipaarden, olifanten, zebras, nijlpaarden, gnoe's, impala's, gazelles, apen, vogels en nog veel meer dieren, vaak van een paar meter afstand gezien. Echte hoogtepunten waren leeuwen met welpjes van een paar meter afstand. Luipaarden die heel dichtbij in de boom hingen. Een paar leeuwen die een halve zebra hadden verorberd, het karkas met knalrode ribbenkast bewaakten ze nog als dessert. Een olifant die met zijn slagtand in de auto begon te porren uit nieuwsgierigheid. Hij had een mooie handtekening achtergelaten. We hebben 3 keer de auto uit de modder gesleurd omdat we vastzaten, waarbij bij een keer een hyena van een meter of 20 aan kwam sluipen. Een roofvogel heeft een kippenbout van mijn lunch uit mijn handen gegrist, die kwam echt helemaal uit het niks (slimme vogel want dat was een makkelijke lunch). Tussendoor werd dat alles afgewisseld met de mooiste landschappen en overnachtingsplekken. Zo hebben we een nacht op de rand van de Ngorongoro krater overnacht. En een nacht midden in Serengeti National Park onze tent opgezet, zonder hek eromheen. Vooral dat laatste was 's nachts best apart met de oplichtende ogen van jakhalzen en hyena's in de bosjes om ons heen en de tent in te pakken onder toeziend oog van een olifant!

Voor veel mensen is het grootste hoogtepunt van Afrika alle wildlife en natuur. En het is dus echt ongelooflijk hoe dit overal aanwezig is. Maar wat eigenlijk nog specialer is, dat zijn de mensen. Dat was voor Laura al zo, ze heeft Afrika in haar hart zitten, en nu ik het mee heb gemaakt, weet ik precies wat ze bedoelt. De mensen zijn hier zo open en vrolijk, ook al is er over het algemeen niet veel om van rond te komen. Nagenoeg overal waar we kwamen, werden we begroet met een glimlach en leuke reacties. Mensen zwaaiden naar ons als we met de truck voorbijkwamen. En bij de uitbundige uitroepen van Mzungu (blanke) en rennende kinderen werd er een glimlach op ons gezicht getoverd. We zijn in Uganda ook nog bij een schooltje/weeshuis op bezoek geweest wat echt heel ontroerend was. Die kinderen waren echt heel blij, gingen liedjes zingen in een kring en onze handen werden aan alle kanten vastgepakt. Op een campground hebben we een hele middag gevuld door volleybal te spelen met een paar bloedfanatieken Ugandezen. Bij Lake Naivasha hebben we wat rondgefietst door de dorpjes en over de markten. Bij Masai Mara zijn we in een Masai-dorp geweest (die mannen kunnen echt hoog springen). En dan natuurlijk nog het alledaagse leven wat je voorbij ziet gaan: de vrouwen in de mooiste kleuren gekleed en die alles op hun hoofden dragen, de mensen die in de dorpjes en langs de straten rondhangen en praten, kinderen die langs de straat worden gewassen door hun moeders, allerlei verschillende winkeltjes met een hoop oude rommel erin, Masai herders in stamkleren met hele kuddes dieren, teveel om op te noemen. En toen Laura naar een wc op zoek was, werd ze nog door een bankbewaker met gun op zijn rug naar een hutje begeleid waar ze bij een familie naar de wc kon. Spannend moment voor mij dus, maar toen ze met een grote lach op haar gezicht terugkwam wist ik dat kindjes haar hart hadden gestolen (en in de tussentijd hadden wij de bank kunnen bestelen, gemiste kans).

Inmiddels zijn we op onze laatste stop beland: Zanzibar. Daar hebben we nu nog een dag of 19 over om uit te blazen en een beetje voor te bereiden om terug te gaan naar Nederland. Als het aan ons ligt zou het avontuur nog best langer mogen duren, maar we beseffen heel goed dat alles ook zo vlot is verlopen en gelukkig zonder grote tegenslagen. Om het maar even letterlijk te beschrijven vroeg Laura vanmorgen op een ligbedje aan mij: "hoe doe je dat eigenlijk, mentaal voorbereiden om terug te gaan?" Ik moest haar het antwoord schuldig blijven… Maar wie weet brengen de komende kleine 3 weken niksdoen ons nog spetterende nieuwe inzichten. In ieder geval staat 13 april nog steeds als de grote datum voor ons om terug te komen in Nederland.

Tot over 2,5 week!

Ps: de foto's komen waarschijnlijk over een week op de site als we hopelijk wat sneller internet hebben.

1. Joske:
    26 maart 2014
    Wat een heerlijke verhalen, en wat heerlijk om weer in Afrika te zijn Lau! En fijn dat je (bovenop al die andere dingen) ook het Afrika gevoel nu met Teun kan delen :)
    Geniet er nog van schatten! Stiekem zijn we natuurlijk blij dat we julie binnenkort weer in levende lijve kunnen zien! Kus
  2. Hinke:
    26 maart 2014
    Te gek verhaal weer! En nu voor ons ook wat herkenbare dingen, leuk! Rust lekker uit daar en wij zijn heeeeeeeeeeeeeel kei blij als we jullie over 2,5 week weer zien! Dikke kus
  3. Annette:
    26 maart 2014
    Bedankt voor jullie fantastisch leuk geschreven verhalen. Geniet er maar lekker van, zolang het nog kan. Jullie vrienden en fam. zullen blij zijn als jullie weer heelhuids thuis zijn, en vooral goede reis terug, het zal weer wennen zijn in dit kleine kikker landje te zijn. In ieder geval voor over 2,5 week alvast welkom thuis. gr en hopelijk tot ziens.
  4. Lindi:
    26 maart 2014
    Het afgelopen jaar is eigenlijk toch wel voorbij gevlogen... Weer hele andere ervaringen in Afrika. Zal straks ook leuk zijn om iedereen weer te zien. Hier begint in ieder geval de lente :) maar dat wordt afkicken... Maar zo ver is het nog niet, nu relaxen in Zanzibar! Heel erg leuk om jullie over een paar weken te kunnen zien! Liefs
  5. Maria van Tiel:
    26 maart 2014
    Ha lieverds, wat een prachtige ervaring om in verschillende nationale parken te zijn geweest en te slapen! Ik kijk uit naar de foto's en...... naar jullie thuiskomst. Nog 2,5 week en dan staan jullie op Schiphol. Ga je daar maar niet mentaal op voorbereiden. Geniet van zon, zee en strand dan komen jullie lekker relaxed terug en vult de rest zich hier als vanzelf weer in. groet en kus, mama
  6. Ria:
    26 maart 2014
    Heyyyy. Wat zullen we die mooie reisverhalen gaan missen, maar om eerlijk te zijn vinden we het nu toch wel weer fijner om jullie verhalen te horen ipv te lezen. Wat een mooie tijd hebben jullie weer achter de rug. Wij hebben al wel mogen genieten van jullie foto's en als ik de foto's van het raften zie, ben ik blij dat jullie er nog zijn. De uitdrukking op jullie gezichten sprak ook boekdelen!
    Ga nog maar lekker uitrusten, genieten van het zonnetje ( alhoewel het hier echt lente wordt) etc.etc. En ga je toch al maar vast verheugen op jullie eigen bedje, chinese tomatensoep, frikandellen speciaal en al je lieve familie en vrienden.
    Een hele dikke knuffel en kus van mam en pap!!!
  7. Ans en Wiek:
    Hoi Laura en Teun,
    Nou nou jullie beschermengeltjes hebben weer goed dienst gedaan als ik het zo lees. Doodeng lijken me die rapids! Stoer dat jullie dat toch maar gewoon doen samen. Wat hebben jullie het Afrika gevoel hierboven prachtig verwoord. Ik zag die breedlachende mensen voor me. Nooit saai bij jullie! In de overlandtruck behoorden jullie bij de harde positieve kern (verbaast me niets) en qua sociaal verkeer hebben jullie weer even een soort voorproefje gehad van hoe het er in de maatschappij aan toe kan gaan :).
    En nu dus nog even heerlijk "na"genieten op Zanzibar. Ik zal jullie verhalen zeker gaan missen en niet te vergeten de prachtige foto's daarbij. Maar ook leuk dat ik je over een poos weer bij Livive tegenkom Laura! Deze wereldreis zal een onuitwisbaar stempel op jullie levens drukken. Geniet nog maar fijn van de laatste weken tot en met de laatste minuut!
    Alvast een goede thuisreis en WELKOM THUIS!
    Groetjes, Ans
  8. Pius:
    27 maart 2014
    Waar ik nog wel even benieuwd naar ben is of Teun getongzoend heeft met een mannelijke of vrouwelijke giraf??
    Wat een enorm gaaf Afrikaans verhaal. Ik heb weer genoten.
  9. Danielle van Tol:
    27 maart 2014
    Wat een mooi verhaal weer. Ik snap dat het moeilijk is om je weer voor te bereiden op Nederland na een jaar rondreizen. Maar het gaat vast vanzelf als je al die lieve mensen weer ziet en alle gewoontes die je hier hebt en lekkernijen die je gemist hebt.
    Geniet er nog even van!
  10. Tilly:
    27 maart 2014
    Lieve Laura en Teun, wat een mooi verhaal weer. Wat zal het saai worden voor jullie in Nederland: werken, boodschappen doen, wassen, huis poetsen en misschien heel spannend een stuk fietsen.
    Volg het advies van Maria en ga je niet teveel mentaal voorbereiden op jullie terugkomst in Nederland, maar geniet nog van het laatste stukje wereldreis.
    Wij tellen alvast af totdat jullie terugkomen. Het jaar is om gevlogen, maar we kijken er naar uit om jullie weer in het echt te zien én te horen.
    Liefs.
  11. Cecile Zeegers:
    29 maart 2014
    Zo het laatste spannende verhaal! Weer leuk om te lezen. Ik zal het gaan missen, maar jullie vooral, denk ik. Aan alles komt een eind en iedereen zal blij zijn jullie weer in de armen te kunnen sluiten. En wie weet wat het leven nog voor jullie in petto heeft. Zo te lezen hebben jullie de smaak te pakken en worden er vast nog meer reizen gemaakt.
    Geniet nog een aantal dagen! En dan wens ik jullie een hele goede terugreis en een behouden thuiskomst!!!! Foto's wil ik ook nog graag zien van dit laatste avontuur. Komt goed hè!
    Lieve groet!
  12. Nellie:
    30 maart 2014
    Hallo vakantiegangers, ja jullie hebben nu vakantie, om bij te komen, van al die indrukken, en avonturen het hele jaar, het was me nogal wat, geniet nog van de rust, en het luieren, als jullie weer in Nederland zijn is het afgelopen.Met veel ervaring en wijsheid opgedaan, kunnen jullie er weer tegen aan.
    Geniet nog van alles, en tot horens.
    Vele groetjes Nellie
  13. Benny:
    30 maart 2014
    Woow, hoe vet! Zoals Hinke al zei zijn het voor ons hele herkenbare dingen.. Op de rand van de Ngorongoro krater overnachten was echt heel gaaf! Geniet nog van de laatste weken en tot snel! X
  14. Ankie:
    30 maart 2014
    Weer een prachtig verhaal. Wat vliegt een jaar toch snel voorbij. Geniet nog van de laatste twee weken. Gr Ankie
  15. Leonie:
    31 maart 2014
    Jemig wat is de tijd snel gegaan! Heerlijk om jullie zo op de voet te kunnen volgen en dit verslag over Kenia, Tanzania en Oeganda kwam me heel bekend voor! Geniet nog even van jullie laatste 2 weken! En hoe kan je jezelf erop voorbereiden om terug te gaan.. Terugblikken op deze fantastische ervaring die jullie mee hebben mogen maken samen, en weer uitkijken naar een nieuw avontuur in de toekomst! De wereld ligt aan jullie voeten ;) Liefs!
  16. Natasja:
    1 april 2014
    :-D

Kom maar snel naar huis! ;-)
  17. Rob en Suzanne:
    3 april 2014
    Wat een gaaf verhaal weer en idd héél herkenbaar! Maar jullie reis is natuurlijk ongeëvenaard! Dat wordt lastig met het fotoboek;)! Geniet nog van het mooie Afrika en de cocktails op Zanzibar en tot snel. X ons
  18. Evelien Vesseur:
    3 april 2014
    Hi lieverds! Wat is het jaar voorbij gevlogen! Ongelofelijk! En wat heb ik genoten van alle geweldige verhalen en foto's! En dat ga ik toch wel missen hoor! Maar ben ook wel weer heel blij jullie weer te zien....HEEL blij :-) geniet volop van de laatste week en tot heel snel! Xxxx
  19. Danielle van Tol:
    4 april 2014
    Wat een mooie foto's weer!
  20. Br. Rangel Geerman ofm:
    11 april 2014
    Beste Teun en Laura,
    Er is geen andere weg meer, dan weer naar ons te komen.
    Jullie zoveel meegedeeld afgelopen jaar waar ik jullie echt dankbaar ben.
    Intens heb ik meegeleefd en rest mij alleen aan jullie een goede reis te wensen en een behoudenthuiskomst, waar een nieuw leven zal beginnen met een nieuwe lente, waar jullie de Paasdagen in dankbaarheid mag vieren.
    Vrede en alle goeds, en ik zal jullie verhalen missen.
    Rangel ofm