Zanzibar; Er is een tijd van komen en gaan...:(

12 april 2014 - Jambiani, Tanzania

Toch nog maar één verslagje uit het tropische Zanzibar, niet om jullie jaloers te maken, want morgen zitten wij zelf ook weer in het minder tropische Nederland, maar meer om nog even onze laatste weken en wat grappige statistieken te delen met jullie.

Tja wat zal ik eerst doen, het emotionele stuk over afscheid nemen of een luchtig stukje over Zanzibar. Naar het hoogtepunt toewerken is de goede volgorde, dus we beginnen met het luchtig stukje.

Onze laatste 3 weken van de reis besloten we om helemaal niets meer te doen buiten zwemmen en zonnen om. We hadden gekozen voor Zanzibar waar in maart/ april het regenseizoen zou beginnen. Logische keuze toch!? Of er dus veel terecht zou komen van zwemmen en zonnen was nog een grote vraag. Gelukkig kunnen we jullie al vertellen dat het wel helemaal gelukt is! Er is hier niet zo heel veel te beleven, ja snorkelen, dolfijnen spotten en wat boottochtjes, maar allemaal voor Europese prijzen en aangezien we alles al wel een paar keer gedaan hadden hebben we het gewoon allemaal overgeslagen. Het enige wat we hebben gedaan is 2 dagen een auto gehuurd, met onze 4x4 jeep zijn we over het eiland heen gescheurd. Een dagje Nungwi (het Noorden van het eiland) en een dagje Stonetown met een spicetour. Avontuurlijke dagen met verdwalen, politiecontroles en een serieuze achtervolging. Het verdwalen was 's avonds toen we in het donker terug wilden rijden vanuit Stonetown, verkeersborden met plaatsnamen zijn hier nog niet echt veel te vinden, dus het was een hele uitdaging om terug te komen. Maar een paar keer vragen, wat ook niet al te relaxed is als je raampje niet naar beneden kan en je dus de hele deur moet openen en regelmatig omdraaien, bracht ons in ieder geval in de richting van ons hotel. Toen we nog een afslag hadden gemist en de benzine bijna op was op een uitgestorven weg met bomen die de weg ook nog eens blokkeerden was het wel even stressen, maar onze reddende engeltjes brachten ons weer veilig terug. De politiechecks hebben we ook overleefd, meestal wilden ze alleen even de permit controleren en hoopten dat dat niet goed was, zodat ze geld konden aftroggelen. Soms kwamen ze met het zielige verhaal dat ze honger hadden, ja hoor politieagenten met dikke buiken en honger? Dat ging er dus bij ons niet in, met een snoepje konden ze het doen. Gelukkig hielp het regelmatig als ik mijn allervriendelijkste glimlach opzette en mijn jurkje iets omlaag trok ;). We kregen nog een agent achterin de auto omdat het regende en hij had wel een blanco regel op onze permit gespot. Praten als brugman, een pen cadeau gedaan en ook die weer uit de auto gezet! Leuke spelletjes waren dit!

Het spannendste de afgelopen 3 weken was toch wel de achtervolging. We gingen op weg voor een spicetour en iemand van ons hotel had ons gezegd waar we heen moesten en op zoek moesten gaan naar een man met de naam Said. Dat bleek een onmogelijke opgave. We hadden dat dorpje wonderwel best aardig gevonden, maar daar aangekomen wemelde het van de spicefarms. Een jeepje onderweg was allemaal aan het seinen en wilde ons laten stoppen. We dachten dat het die Said wel eens zou kunnen zijn, dus zijn maar gestopt. Dat hadden we beter niet kunnen doen. De jongens die erin zaten wilden ons maar al te graag een tour verkopen, maar helaas op een agressieve manier. Ik had haar deur nog maar net open (raampje deed het dus niet), of die werd open gehouden door een knakker in die auto, terwijl een andere eruit sprong en ze allemaal door elkaar praatten. Ze vroegen of we wilden parkeren om verder te praten (we stonden midden op de weg), dus dat hebben we toegezegd, maar i.p.v. te stoppen zijn we snel verder gereden. Helaas kwamen ze achter ons aangereden en dat hebben ze zeker 20 minuten volgehouden. We zijn een paar keer gestopt en hebben met gebaren duidelijk proberen te maken dat ze verder moesten rijden. We zijn een paar keer omgedraaid, maar alles had geen baat, ze kwamen ons gewoon steeds achterna. Zelfs als we ze kwijt dachten te zijn, hoorden we toch weer piepende banden aankomen en vonden ze ons weer. Op een gegeven moment zijn we omgedraaid en waren ze zowaar weer even niet te zien. We zijn snel een afslag ingegaan van een spicefarm, ook omdat we wel nog een tour wilden doen. Toen we bij de spicefarm aankwamen hebben we nog een paar minuten gepraat met een gids daar om de tour te regelen, maar toen hoorden we een jeep aan komen scheuren en bleken het die akelige gasten weer te zijn. Shit! We hebben het snel uitgelegd en toen ze stopten was het even één grote heisa. Die jongens waren schijnbaar bezopen en niet voor rede vatbaar. We voelden ons echt niet heel veilig en  gelukkig werden we door de mensen van de farm mee naar achter genomen terwijl zij het gingen sussen met die knakkers. De mensen van de farm hadden gedreigd met de politie te bellen, en dat was uiteindelijk gelukkig genoeg om ze te laten afdruipen voor even. Ze zijn nog een keer teruggekomen met nog 2 andere gasten, maar uiteindelijk zijn ze weggegaan. Zo hebben wij nog een leuke tour kunnen doen en zijn we die avond ook weer veilig teruggekomen. De laatste 10 nachten hebben geslapen in een luxe hotel, even nog heerlijk genoten van eindelijk eens een schoon bed en handdoeken, een heerlijke douche en goed weer. De dagen deelden we in met een mega ontbijt weg te werken, zwemmen, zonnen, lezen, liters water drinken, lunchen, ochtendprogramma herhalen, avondeten en spelletjes! Zwaar leventje! Het regenseizoen is sinds eergisteren hier begonnen, meer bewolking, wat regen, maar gelukkig ook nog wel wat zon tussendoor.

Klaar voor het emotionele deel… het eind is nu dan toch echt aangebroken. Er is een tijd van komen en gaan, maar dat laatste is toch een heel stuk minder leuk. Het is niet te bevatten dat een jaar zo snel voorbij gaat, maar als we terugdenken aan het begin bij het Christusbeeld in Rio de Janeiro lijkt dat toch wel een eeuwigheid geleden. Wat hebben we veel gezien en meegemaakt afgelopen jaar en wat zijn we blij dat we de keuze hebben gemaakt. We hebben geen seconde spijt gehad van onze beslissing en gelukkig hebben we ook een hele zorgeloze reis gehad. 1 Nacht flink ziek en 1 flinke financiële tegenvaller door stakingen op de weg waardoor we genoodzaakt een ticket moesten boeken, maar that's it!

Het is niet te beschrijven hoe we ons nu voelen, iedereen vraagt of we zin hebben om naar huis te gaan en we hadden ook van verschillende mensen gehoord dat dat gevoel zich aan het eind zou gaan ontwikkelen. Die ontwikkeling is bij ons uitgebleven en dat betekent dat we eigenlijk nog helemaal niet zoveel zin hebben. Tuurlijk kijken we uit naar het feit om alle lieve mensen weer even te zien, maar we weten ook dat we het met zijn tweeën heel goed redden. Van te voren kun je niet inschatten hoe het is om 24/7 samen te zijn, maar wij kunnen het aan iedereen aanraden. We vonden het heerlijk! En nee we gaan niet trouwen en ik ben ook niet zwanger (jammer voor iedereen die een weddenschap heeft verloren hierover), maar we weten wel heel zeker dat we voor de rest van ons leven samen blijven!!!

Heel stiekem kijken we ook wel uit naar ons eigen bedje en een schoon huisje met een eigen wc, dat is het minst wat we gaan missen de vieze hostels, het zoeken naar een slaapplek en het uitzoeken hoe we van A naar B moeten.

Toch voelen we ons een beetje verdrietig, onze grote droom is voorbij, we hebben gedaan wat we het liefste willen, we zijn met een rugzak van 14 kg vertrokken maar tel daar maar 100 kg bij op aan herinneringen en ervaringen. Geen idee of we erdoor veranderd zijn, we beweren nu heel hard van wel. Meer relaxed en wetende dat er niets belangrijker is dan genieten van alles om je heen en van elkaar. Waarom zouden we 80 uur in de week werken, al het geld sparen en dan kan het opeens de volgende dag over zijn met je leven. Nee dat willen we niet! We leven maar 1 keer en daar moeten we alles uithalen wat erin zit, we kunnen vast niet onder het overvolle agenda leven uitkomen, maar toch gaan we proberen onze eigen draai daar aan te geven. We kiezen voor ons zelf, onze vrienden en familie om ons heen, daar gaat het uiteindelijk allemaal om. We hebben zoveel shit en ellende gezien in de wereld, wij hebben het zo verdomd goed, maar waarom klagen we dan toch allemaal zo? Werkelijk geen idee, we doen er soms net zo hard aan mee. We zouden een perfecte mix van alle culturen met de daarbij behorende gewoonte kunnen samenvoegen om een ideaal leven te leiden. Als we dat doen komt er toch weer duidelijk uit dat genieten op nummer 1 staat! We zouden tekenen voor nog meer zorgeloze jaren zoals afgelopen jaar.

We weten dat we deze herinneringen voor ons hele leven met ons meedragen, we zullen iedereen die het wil horen er enthousiast over vertellen en iedereen die maar enigszins overweegt om zo'n stap te nemen adviseren om het te doen. Waarom wil iedereen toch zo zeker leventje leiden? De reacties die we kregen toen we besloten om het te gaan doen, zoals 'Dan heb je geen werk meer!' en 'Ow maar je huis dan?!' zijn allemaal onzin. Ons huis is keurig een jaar lang onderhouden door 2 Hongaren en het werk komt ook wel weer op zijn pootjes terecht, zo spannend was het dus allemaal niet.

Zoals beloofd aan het begin nog even wat grappige statistieken van onze reis:

- 27 vluchten in het vliegtuig met een totaal van 62.000 km

- 85 lange afstand busritten

- 3 treinreizen

- 16 boottochten

- Deze vervoersmiddelen hebben ons 565 uur zoetgehouden, dat komt neer op 23,5 dag

- 65 dagen in een camper gereden (waarvan 42 in Nieuw-Zeeland en 23 in Australië)

- 23 dagen een scooter gehuurd

- 5 dagen een auto gehuurd

- In/ op deze 3 vervoersmiddelen hebben we 13.000 km afgelegd

- Alle verschillende vervoersmiddelen die we gebruikt hebben: vliegtuig, electrische vliegveldgolfkar, helikopter, luchtballon, trein, monorail, bamboetrein, boot, taxi, taxiboot, ferry, vlot met motor, catamaran, whitewater raft, auto, bus, vrachtwagen, melktruck, overland truck, camper, buggy, jeepney, willy, tricycle, brommer, scooter, fiets, pietplezierfiets, pickup, paard, olifant, kabelbaan, luchtband, kayak, tuktuk en natuurlijk te voet.

- Aantal kilometers hemelsbreed gereisd

- 28% van het totale budget besteed aan onvernachtingen

- 17% aan eten en drinken

- 30% aan vervoer

- 19% aan excursiers/ entree

- 4% aan souvenirs/ kleding/ toiletartikelen enz.

- 2% aan onze favoriete bezigheid…. Koffie drinken en dat komt neer op €500,-!!!

- 17 landen bezocht in 4 continenten

- 47 stempels in ons paspoort

- 4 niet officiële stempels (galapagos, machu pichu, 2 hoogtestempels in bergen)

- We hebben in 132 verschilende bedden geslapen

- In 8 thermale baden geweekt

- 12 massages gehad

- Samen 107 boeken gelezen

- Laura is 1 keer naar de kapper geweest, Teun 0!

- Teun heeft 2 paar slippers versleten en Laura 6

- Totaal 7 nieuwe zonnenbrillen gekocht

- 9280 foto's gemaakt (na een dagelijkse hele strenge selectie)

- 372 filmpjes gemaakt

- En dan komt de leukste: in totaal hebben we 1247 dagen verkering, daarvan zijn we 405 dagen op reis geweest. Dat is 1/3 van onze relatie, mooie score!!

Over een paar uurtjes stappen we op het 1ste vliegtuig van de 3 voor een lange reis (langer dan gepland aangezien de Afrikaanse vliegtuigmaatschappij onze vlucht heeft gecancelled en we nu 6 uur eerder moeten vliegen naar Nairobi en daar 10 uur moeten wachten, fijne afsluiter…not!) en laten we dit avontuur achter ons, er zullen wat traantjes vloeien, maar voornamelijk van geluk!!!

Trouwe volgers heel erg bedankt voor jullie leuke en lieve reacties en als je nog een plaatsje in ons internetdagboek wil bemachtigen moet je nog even een berichtje achterlaten, dan sta je voor eeuwig vastgelegd (en voor ons leuk als herinnering).

Tot heel snel! Veel liefs van ons

P.s er zijn nog wat mooie foto's te zien in de map Tanzania van Zanzibar

1. Joske:
    12 april 2014
    Dat jaar is voorbij gevlogen! Elke keer als er een mailtje was met een nieuw reisverslag ben ik er even goed voor gaan zitten; heerlijke verhalen om de dag mee te beginnen en zo met jullie mee te kunnen leven!
    Die herrineringen neemt niemand jullie meer af. En die statestieken...om trots op te zijn!
    Mijn persoonlijke favoriete passage uit al jullie verhalen staat hier in het laatste reisverslag: 'we weten dat we de rest van ons leven samen willen blijven'.

Lieve lau en teun: wat ben ik blij dat jullie je droom hebben kunnen waarmaken! Maar stiekem bijna net zo blij dat we binnenkort weer lekker avondjes samen kunnen eten, stappen en vooral lachen!

Dikke kus,
    Joske
  2. Br. Rangel Geerman ofm:
    Laura en Teun,
    Vanmorgen heb ik al gebeden voor een goede afscheid, een goede reis en dat jullie hier een goede start mogen maken.
    Ik ben heel blij dat ik nog iets kon leven van jullie belevenissen afgelopen 3 weken. Deze prachtige reis neemt niemand van jullie af, hoe jullie zelf door het leven wilt gaan maak niet uit, wan t jullie verhalen zullen toch altijd blijven leven in het hart! Er zijn veel wegen die Rome leiden maar is alleen één weg die naar het hart leidt. En leven vanuit het hart is mooier dan alles.
    Ik blijf toch intens met jullie meeleven.
    Rangel
  3. Karen:
    12 april 2014
    Wat een mooie verhalen, ik heb er van genoten.
    Nu weer naar huis, spannend om je familie weer in je armen te sluiten.
    Heel veel geluk samen en straks weer aan het werk!

Groetjes Karen
  4. Annette:
    12 april 2014
    Wat hebben jullie heerlijk genoten, wat een leuke en gezellige geschreven verhalen om te lezen. welkom thuis, en blijf genieten van het leven.
  5. Ria:
    Lieve Laura en Teun!
    Wat een prachtig laatste reisverhaal! Oh, oh en wat een avontuur weer. Jullie hebben toch wel heel veel geluksengeltjes gehad op jullie reis.
    Ik ben super trots op jullie dat jullie er samen zo'n ontzettend mooi jaar van hebben gemaakt. Jullie droom is uitgekomen, maar geloof me er komen nog wel weer mooie dromen uit.
    Ik wil nog wel heel veel meer schrijven, maar het allerliefste wil ik jullie morgen weer lekker kunnen knuffelen, ik kan niet wachten!
    xxx Mama
  6. Elke:
    Lieve Laura & Teun!
    wat een prachtig laatste verhaal! Eik zijn blij dat het zo'n positieve mooie ervaring is geworden en dat alles zo goed is gegaan!!!
    Ook hier in Nederland kunnen jullie er vast weer iets leuks van maken, samen met ons!
    Een hele goede terugreis en tot snel!

Kus van je grote broer& schoonzus
  7. Yvonne Mengede:
    12 april 2014
    Een jaar lang heb ik genoten van jullie geweldige reisverhalen en foto's, bedankt daarvoor, en natuurlijk welkom thuis.

Kwantum-collega
  8. Linda:
    12 april 2014
    Hoi laura en teun, ik heb genoten van jullie verhalen het afgelopen jaar. Heel veel plezier met de verhalen thuis en als we een paar weken verder zijn zullen we eens kijken of er een plekje in je agenda vrij is laura. Kan ik je verhalen persoonlijk horen. Ben benieuwd!! Xx lin en kusje van de kindjes
  9. Hinke:
    12 april 2014
    Lieve schatjes, wat hebben jullie 1,5 jaar geleden een goeie keuze gemaakt! Echt super trots dat jullie doorgezet hebben en afgelopen jaar een geweldig avontuur is geworden. Dit pakt inderdaad niemand meer van jullie af! Wij hebben het geluk dat we jullie ervaringen in de praktijk hebben kunnen aanschouwen en jullie zijn echt een top team! Tuurlijk blijven jullie voor altijd bij elkaar.

Tot heeel heeel heeel snel!
    X
  10. Nicole:
    12 april 2014
    Wat een mooi laatste verhaal!! ♡ de statistieken!! Goede vlucht terug.. en suc6 met de tranen.. Xnic
  11. Pius:
    12 april 2014
    Ik van in herhaling : Hallo lieve Laura en Teun.
    Gezellig om dat spannend avontuur van jullie te lezen. Maar goed dat dit gebeurde aan het eind van jullie reisje, anders ?...!?..
    Ik sluit me in ieder geval bij vorige schrijvers aan; wat zal ik blij zijn jullie weer te kunnen omhelzen, voor ons was dat zelfs nog niet zo lang geleden. Nou niet al te somber over de thuisreis, hier is het ook lekker weer da's toch al iets. Ik zal erg blij zijn jullie verhalen aan te kunnen horen en niet te hoeven lezen. Pa is weer helemaal bij. Tot (vul zelf maar in) xxxxxxxx
  12. Ankie:
    Beste Teun en Laura,

Ik wens jullie een hele goede terugreis.
    Ik hoop je snel weer te zien, Laura.

gr Ankie
  13. Tonke van Haandel:
    Teun en Laura,

Het is echt ongelooflijk wat jullie hebben gezien en meegemaakt! Heel bijzonder!
    Goede reis terug en ik hoop dat jullie nog heel lang nagenieten!

Groetjes,
    Tonke
  14. Maria van Tiel:
    12 april 2014
    Ha Laura & Teun, het is een fantastisch jaar geweest en wij zijn dankbaar dat alles zo goed is gegaan. Nu gaan jullie de laatste kilometers afleggen en wij reizen jullie tegemoet (naar Schiphol dan). Na een heel jaar is het weer super om te kunnen zeggen TOT STRAKS!! lieve groetjes, mama
  15. Tilly:
    12 april 2014
    Lieve Laura en Teun. Er is inderdaad een tijd van komen en een tijd van gaan. In jullie geval een tijd van terugkomen.
    Het was voor jullie een mooi en geweldig jaar en jullie komen terug met een heleboel fantastische herinneringen.
    We zijn benieuwd waar jullie volgende reis naartoe gaat, want die zal er vast komen... :)
    Tot gauw en veel groetjes van ons.
    Tilly
  16. Nellie:
    12 april 2014
    Welkom thuis, een hele goede reis naar huis, en misschien tot gauw.
    Vele groetjes Nellie
  17. Benny:
    13 april 2014
    Wauw, wat een mooi verhaal!

Wat is dit jaar voorbij gevlogen.. Ik kan me nog goed herinneren dat er afgeteld werd voordat jullie gingen. En nu is het dan zover: het zit erop!

Ergens kan ik me wel indenken dat je helemaal geen zin hebt om naar huis te gaan, aan de andere kant toch ook wel weer lekker om bij je familie, vrienden en bij ons te zijn :)

Wij gaan nu nog een nachtje slapen, jullie hebben een lange vlucht te gaan! Heb je in ieder geval tijd om bij deze mooie herinneringen stil te staan..

Lieve schatten, tot morgenvroeg en we gaan de komende tijd heeeel veeeel leuke dingen doen!!

X Benny
  18. Ingrid:
    WELKOM THUIS!!!
    Ik heb genoten van jullie verhalen.
  19. Joke:
    13 april 2014
    Het is voor jullie een fantastisch jaar geweest, koester je herinneringen.
    Wij hebben genoten van jullie mooie reisverhalen.
    Oom Wim en tante Joke
  20. Evelien Vesseur:
    13 april 2014
    Hi lieverds! Jeeetje jullie staan nu alweer op schiphol...denk ik? Die laatste dagen zijn zo vreemd...We weten hoe het voelt...je kijkt uit naar wat je hebt gemist, maar weet ook dat je weer andere dingen moet gaan missen terug in nederland. We kunnen niet wachten jullie weer te zien, zijn zo benieuwd naar jullie verhalen!!!! Dikke kus van evelien en mike.
  21. Patricia Reijnen:
    13 april 2014
    Hé lieverds, wat een prachtig laatste verhaal!
    Het zal even schakelen zijn weer in het kikkerlandje hier maar inderdaad dit mooie afgelopen jaar neemt niemand ooit nog af!
    Slaap lekker weer in jullie eigen bedje!!!
    Liefs X
  22. Margriet:
    13 april 2014
    Wat een prachtig laatste verhaal! Wat is dat jaar voorbij gevlogen en wat een fantastische ervaringen zijn jullie rijker. Geweldig!! Geniet nog lekker lang na en veel succes en plezier om weer een beetje in het Nederlandse ritme te komen. Tot snel! Dikke zoen, Margriet & Ruben
  23. Oom Harry en Tante Riny:
    13 april 2014
    Prachtige vakantie, schitterende verhalen, hele mooie foto's. Bedankt hiervoor!!!
    We hopen jullie binnenkort een keer te ontmoeten.
    Heel veel lieve groetjes, en fijne thuiskomst gewenst door
    Oom Harry en Tante Riny.
  24. Cecile Zeegers:
    13 april 2014
    Op Facebook bij Femke las ik dat jullie gelukkig veilig zijn aangekomen. Het welkom thuis feestje zit er denk ik ook wel op. Wat zullen jullie ouders blij zijn dat ze jullie weer in hun armen hebben kunnen sluiten.
    Wat een laatste spannend verhaal nog. Maar eind goed al goed!!
    Welkom thuis. Ik ga jullie verhalen en prachtige foto's missen. Maar wie weet wat jullie nog allemaal gaan beleven. Hartstikke knap dat jullie dit hebben ondernemen. Dit jaar pakt jullie niemand meer af.
    Geniet van jullie prachtig schoongemaakte huisje! Gelukkig nog even tijd om echt weer op Nederlandse aarde terug te keren. Ik hoor wel van mama Ria hoe de thuiskomst was, vast een groot feest.
    Voor straks in ieder geval welterusten en slaap lekker in dat heerlijk schone bed!
    Lieve groet!
  25. Manon:
    14 april 2014
    In stilte altijd genoten van jullie verhalen en foto's! Dank dus. Fijn dat jullie alles zo gezond en wel hebben doorstaan vooral voor jullie zelf en je dierbaren! En ook ik werd geraakt door het laatst verhaal: mooi beschreven en inspirerend!!
    Heeeel veel geluk en gezondheid verder gewenst saampjes ook al gaan jullie niet trouwen jullie zijn door deze reis toch voor het leven met elkaar verbonden: is het niet meer fysiek dan wel mentaal!

Liee groet,
    Manon
  26. Ans en Wiek:
    14 april 2014
    Hoi Laura en Teun,
    Al gaan jullie het vrije leventje en het reizen vanaf nu vast wel enorm missen.... wij gaan jullie verhalen missen hoor! Ik vond het iedere keer weer ontzettend leuk om jullie belevenissen te lezen en jullie prachtige foto's daarbij te bekijken. Jullie hebben ervaringen voor het leven opgedaan en hopelijk genieten jullie daar samen nog héél lang van na. Ik wens jullie een "zachte landing" in het Nederlandse alledaagse leven en onnoemelijk veel geluk en uitdagingen samen voor de toekomst!
    Tot ziens!
    Veel groeten,
    Ans
  27. Jeanette & Brian:
    17 april 2014
    Dear Laura & Teun,
    Having just read your very inspiring last travel story, we would like to say what a priveledge it has been to hear about your adventures and seeing all the beautiful photos. Thank you for sharing them and allowing us to see the world through your eyes. You are a wonderful, loving couple and we wish you a long and happy future together. Who knows, one day we may see you back in Australia! xxx