Nieuw Zeeland Zuidereiland; Stranden, bossen, meren, bergen en nog veel meer schapen

10 oktober 2013 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Maar weer een keer een verslagje van de andere kant van de wereld en wat voor kant!? Iedereen zou dit land op zijn reisbucket-list moeten zetten, want wat is hier veel moois te zien en wat is Nederland dan maar saai.

Voor ons is het elke dag genieten met onze campervan, het is niet voor te stellen hoe relaxed het reizen is na 4,5 maand backpacken. Elke dag staan we op met een heerlijk ontbijtje en kopje koffie en kunnen zo de weg weer op om weer nieuwe dingen te gaan zien. Het landschap is hier ongelooflijk mooi, hoeveel 'Oooh en woows' er in 1 dag voorbij komen is ontelbaar. Het seizoen is qua weer misschien niet het allerbeste, maar alles staat zo mooi in bloei en die kleine kalfjes en lammetjes maken een regenbuitje meer dan goed. We hebben zelfs een bevalling van een kalfje gezien! Toen we langs de zoveelste wei reden zag ik een koe iets anders eten dan gras, een placenta! Hup auto in zijn achteruit, camera tevoorschijn en zo hebben we een hele tijd staan te kijken hoe die koe stond te kauwen op dat ding en het kalfje zijn eerste stapjes aan het zetten was. Toen kwamen er een paar hill-billies op een quad voorbij 'of alles wel goed ging', dus wij helemaal enthousiast over die placenta en kalf, bleek dat die van hun te zijn en of we meer kalfjes wilden zien. Jaaaa!! En zo stonden we tussen een weide vol kalfjes, zuigend aan onze vingers en snoepend van onze kleren en veters. Uniek!

Ook op het zuider-eiland hebben we alweer veel hoogtepunten beleefd, teveel natuurlijk om op te noemen. Maar stipt op nummer 1 staat de Ice-explorer op de Franz Josefgletsjer. Op deze gletsjer kun je alleen maar met een helikopter komen, omdat hij aan het smelten is en aan de voet te gevaarlijk om te bewandelen. Tja we zijn toch maar arme backpackers die met een budget leven en dan is zo'n excursie echt veel te veel geld. Toch moet je soms afwegen waar dit nog meer ter wereld kan en als dat nergens is moeten we het gewoon doen. En zo stapten we, na heel wat eurootjes lichter, de helikopter in. Wat een ervaring is dat, vooral omdat deze over de gletsjer vliegt en daar vervolgens op landt. We moesten crampons aandoen en vervolgens liepen we 3 uur met een gids over de gletsjer door tunnels en gangen. Wel honderd keer hebben we tegen elkaar gezegd hoe gaaf het was. Netjes werden we weer met de helikopter opgepikt en afgezet in het dorp. Het was een once in a lifetime experience met een strak blauwe lucht en een zonnetje (uniek als je bedenkt dat het in dat gebied 7 meter in het jaar regent). Op nummer 2 staat een cruise op de Milford Sound (in hetzelfde regen gebied) in de regen. Dit is een heel mooi gebied waar de regen zorgt voor ontelbaar veel watervallen. Heel gaaf om daar doorheen te varen en je letterlijk met de boot in het geweld van een waterval vaart. Als je onderweg dan ook nog dolfijnen en zeehonden ziet is het feestje helemaal compleet.

Tja en dan op nummer 3, echt geen idee, het is allemaal zo mooi en leuk. Gedeeltelijk neemt deze plaats in; de langste swingbridge van Nieuw-Zeeland (toch stoer dat Teun daar met hoogtevrees overheen liep), goudzoeken in een riviertje (met een schep en een schaal op de hurken bij de rivier, ondertussen lekgeprikt worden door zwaar irritante sandflies en zand zeven maar, na 2 uur vonden we een flinterdun stukje goud waar bijna een vergrootglas voor nodig is, helaas zat er dus geen verlenging van de reis in, maar goud is goud), de route met de camper door de Marlborough sounds en door Catlins, een dagtrekking door het Abel Tasmanpark, pancakes rotsen en blowholes (bijzondere effecten wat water kan veroorzaken) alle wilde dieren die we spotten op de stranden (dikke vette NZ zeeleeuwen!) en het pannenkoekenbakken in onze mattie! Ook van de kleine dingen zoals een keer een douche na dagen freecampen (gelukkig is het geen zweetweer), de per ongeluk gratis nachten, de snoepjes in de supermarkt die je zelf in een zakje kan scheppen en dan bijna op zijn als we bij de kassa zijn en van een kopje thee bij kaarslicht in de campervan en onder een fleecekleedje een spelletje spelen (ja gewoon yathzee)! Waar we niet van genieten zijn de sandflies, zien er onschuldig als kleine babyvliegjes uit, maar die beestjes bijten! Een muggenbult is er niets mee, nadat ze hebben gebeten doen ze zeer en zwellen op als dikke bulten of blaasjes en dan jeuken ze voor bijna 2 weken! Lang leve insecten! Soms verbazen we ons toch ook over de mensen en het land. Dan denk je dat het een heel westers land is, en dat is het ook, maar de logica is soms ver te zoeken. Gewoon even 2 kleine praktijkvoorbeeldjes;

1. Onderweg zat er een politieauto achter ons, ik checkte maar even of Teun (ja die reed) niet te hard reed. Toen Teun afsloeg op een picknickplekje zodat de auto's achter ons er langs konden, deed de politieauto zijn zwaailichten aan en reed mee die afslag op. Huh? Niet te hard, lichten aan, gordels aan… dan toch het stiekeme wegrijden op de campsite zonder te betalen? Even kregen we het warm… Toen stond er een vriendelijk politieman aan ons raampje;

Hij; How are you doin?

Wij; Fine

Hij; Any idea why we pulled you over?

Wij; Uh…no!

Hij; Samenvatting: You drove to slow and you missed 3 opportunities for letting the other cars pass!

Wij; Ow oké

Hij; Een hele uitleg over hoe we andere auto's er langs moesten laten.

Wij; Thanks for you advice.

Hij; Have a nice day!

Wij; You too! Bye!!!!!

Raampje dicht en hij scheurde al weg en wij kei hard lachen natuurlijk, geen boete gelukkig en gewoon een tip! Maar hoezo word je hier aangehouden voor te langzaam rijden? Maar goed dat ik niet reed, ik had wel een bekeuring gekregen denk ik, ik rijd namelijk nog slomer dan Teun. Zou ik in Nl nog iets van kunnen leren! Nog even geoefend met de inhammetjes nemen voor denkbeeldige andere auto's, zodat we de andere dagen keurig de politieauto's konden laten passeren. Maar goed, die man heeft ook zijn werk weer gedaan.

En nog een voorbeeldje; We hadden de auto voor het raam geparkeerd waar we zaten in de bieb, mochten namelijk maar een half uur parkeren. Geen idee hoelang we in de bieb hebben gezeten, maar toen we er klaar waren besloten we toch maar eens uit de ban te springen. We zouden gaan lunchen tegenover de bieb met een kopje koffie en een pie. Die schijnen hier heel lekker te zijn. Dus wij naar de overkant met nog steeds zicht op de auto een lekkere cappuccino op. Geen pie, want die hadden ze niet. Terwijl ik aan het mailen was springt Teun opeens op, 'we krijgen een bekeuring!'. Hè?! Hij naar buiten en er zat inderdaad een bonnetje achter de ruitenwisser…. Ik snel alles afgesloten en met z'n tweeën achter de parkeerwachter aan, deze kon hem niet meer ongedaan maken. De allergrootste grap was dat de bekeuring maar liefst 12 dollar bedroeg (dat is nog geen 8 euro)! We moesten deze zelfs nog gaan betalen bij een één of andere City council. Geef mij in Nl ook maar van die boetes, dan kom ik ze graag ergens persoonlijk betalen! Ach ja we konden er eigenlijk wel om lachen, de parkeergarage was duurder geweest waarschijnlijk. Maar verder gaat het goed hoor, we komen er nog steeds goed van af en ons plan is om dat nog maar even zo te houden! Nog 1,5 week Nieuw-Zeeland te gaan en dan door naar Australië.

Eerst gaan we in ieder geval nog 3 dagen met onze tijdelijke afstandsbuuf Thirza cruisen in onze campervan! Dat gaat leuk worden, de eerste bekende die we zien na een half jaar! Veel liefs voor jullie allemaal en succes met de herfst die er weer aankomt daar!

We zullen aan jullie denken als we weer op het strand liggen in Australië!

1. Leontine:
    10 oktober 2013
    Geweldig verhaal! Jullie doen ondanks het beperkte budget super gave dingen. Ook grappig om te lezen dat de Nieuw Zeelanders wel degelijk anders zijn. Alvast veel plezier in Australië!
  2. Br. Rangel Geerman ofm:
    Hallo Laura en Teun,
    Aan het begin van jullie verhaal moest ik wel denken wat bedoel jullie nou dat onze mooie Nederland saai is.
    Maar later begreep ik wel hoe jullie avondtuur was.
    En met de politie, nou na een schrik mogen jullie wel lol hebben.
    Ik geniet om nieuwe dingen van jullie te lezen en ik kijk naar uit naar het volgende verhaal.
    Rangel ofm
  3. Nicole:
    10 oktober 2013
    Nieuw Zeeland is idd prachtig.. geniet er nog maar even van!!
    En dan straks weer een heel nieuw avontuur Down Under!
    Gaan jullie daar ook weer met de campervan of met de bus deze x?

Xnic
  4. Ria:
    10 oktober 2013
    Hoi, hoi. Mijn weekje herfstvakantie is begonnen met het lezen van jullie mooie verhaal. Bij jullie is het lente, hier wordt het echt herfst. Vandaag was nog een mooie dag, maar de vooruitzichten zijn regen, wind en maar 12 graden!
    Wij hebben de mooie foto´s van de gletsjer en Milford Sound al gezien! SUPER! Als jullie er zelf niet op zouden staan, zou je denken dat ze uit een boek komen, zo mooi! Ga nog een even genieten van dit mooie land en een paar hele gezellige dagen met Thirza!!!
    Liefs mama.
  5. Pius:
    10 oktober 2013
    Ha lieve wegpiraten, foutparkeerders, genieters en placentaspotters.
    Wat moet ik nog meer toevoegen aan wat mijn voorgangers al geschreven hebben? Ik zou het niet weten. Wel vind het erg knap hoe jullie met het beperkte budget zo'n uitgave kunnen doen! Stiekem toch ergens sponsors gevonden??? Nou doe buuv de groeten van mij en laat haar ook maar van al dat moois daar genieten. Misschien toch leuk om een schaap als huisdier te nemen i.p.v. dat Zuid-Amerikaans beest.
    Veel groetjes.
  6. Elke:
    10 oktober 2013
    Hey Laura en Teun! Weer heeeeeerlijk om te lezen!!! Jullie nemen het er van en groot gelijk! Ga zo door ;-). Hier hebben we inmiddels weer een kleine verbouwing in huis achter de rug en genieten we volop van ons nieuwe neefje Stijn! Verder het gewone leventje......binnenkort maar weer eens skypen! Dikke kus van Elke & Kevin
  7. Natasja:
    10 oktober 2013
    Hee, Wat super gaaf en heerlijk herkenbaar weer! Geniet er nog even goed van! Australie wordt ook weer heel gaaf!
    xxxs
  8. Lindi:
    12 oktober 2013
    Klinkt weer heerlijk! Ook herkenbaar, vet dat jullie de helikoptervlucht ook hebben gedaan! Nu jullie er dan toch zijn... Veel plezier nog de laatste week. In Australië warm weer denk ik, ook lekker :)
  9. Nellie:
    13 oktober 2013
    Hallo Luitjes,

fijn dat jullie zoveel hoogtepunten beleven, nou die hebben we vandaag ook met dat regenweer, maar dan anders als bij jullie, geen dolfijnen of zeehondjes, maar natte hondjes en mensen, maar alle gekkigheid op een stokje, het eerste half jaar zit er al weer op, en al zoveel gezien en meegemaakt, en wat daarna nog komt, geweldig. Jullie hebben groot gelijk dat je niet altijd naar het budget kijkt, bepaalde dingen doe je nooit meer, of het komt er niet van, dus geniet van al dat moois, en tot horens maar weer.
    Vele groetjes Nellie.
  10. Maria van Tiel:
    13 oktober 2013
    Ha Teun & Laura,
    Het is hier vandaag zo'n dag om "gezellig" binnen te blijven. Het regent aan een stuk door en het is koud. Dus wel heel gezellig om met de verwarming aan en een kopje koffie, jullie reisverhaal te lezen. Stiekum willen we allemaal met een campertje door Nieuw Zeeland reizen, en jullie zijn dat gewoon doen. Echt ge-wel-dig!!
    lieve groetjes, Mama X
  11. Ellen:
    14 oktober 2013
    Hey Laura en Teun,
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen. Wat is Nieuw Zeeland toch prachtig. Staat ook op mijn to do lijstje en als ik al die foto's zie, begint het wel te kriebelen. Wordt veel sparen, niet alleen euro's (dollars) maar ook vrije dagen. Ontzettend veel plezier daar verder en straks op naar Australië.
    Groetjes, Ellen
  12. Leonie:
    16 oktober 2013
    Lieve lau en teun!
    Wauw wat een foto's! Ben helemaal ondersteboven! Het verhaal is vast een mini samenvatting van alle spannende en mooie dingen die jullie beleven! Naar de foto's kan ik echt uren staren..
    Geniet van elkaar en van alles om je heen!
    Veel liefs,
    Leo
  13. Ans en Wiek:
    24 oktober 2013
    Ha Laura en Teun,
    Heb weer genoten van jullie belevenissen en de ongekend mooie foto's... daar zitten ware posters tussen! Hopelijk hebben jullie nog even de tijd in NZ, want die bosbranden bij Sydney zijn bar en boos.. Blijf genieten met volle teugen... en wij genieten via dit blog met jullie mee!
    Groetjes,
    Ans
  14. Margriet:
    28 december 2013
    Heerlijk verhaal, prachtige foto's!! Ik schreef het net ook al bij Australië: NZ staat nu helemaal bovenaan ons lijstje, we kunnen niet wachten!!

Dikke zoen vanuit Nijmegen!