Australië; Sydney en New South Wales: G'day mate!

29 oktober 2013 - Byron Bay, Australië

We zijn inmiddels over de helft van ons grote avontuur, een kleine mijlpaal dus. Waarschijnlijk meer voor de mensen die in Nederland zijn dan voor ons… Wat ons betreft mag het allemaal nog wel langer duren zoals het nu gaat. Maar we zijn in ieder geval blij dat we niet maar een half jaar hebben gepland voor onze trip. In de laatste week in Nieuw Zeeland hebben we nog prachtig weer gehad. We hadden de meeste kilometers al afgelegd, dus genoeg tijd om op een stoeltje in de zon te kunnen genieten, vaak ook nog eens bij de mooiste uitzichten. Alleen 1,5 dag hebben we nog een beetje rotweer gehad en dat was net toen we naar Mount Cook wilden rijden. Die hebben we maar overgeslagen omdat we de berg toch niet zouden zien en echt geen zin meer hadden in kou! In plaats daarvan hebben we weer eens een middagje in een thermaal bad gezeten, ook niet verkeerd. Naast het relaxte weekje hebben we natuurlijk ook nog weer veel mooie dingen gezien. Bij Dunedin zijn we over het Otago Peninsula gereden en gewandeld. Onderweg naar Mount Cook reden we over hydrodammen, langs limestone grotten en de mooiste blauwe meren die we ooit hebben gezien. Bij die blauwe meren zijn we trouwens voor de 2e keer vast komen te zitten met de camper. Daar kwamen we niet zo snel uit, ook niet na een heel takkentapijt onder de wielen gelegd te hebben en Laura met alle kracht een beetje mee probeerde te duwen. Gelukkig kwamen er twee behulpzame backpackers die vroegen of we een extra duwtje konden gebruiken en zo stonden we na een half uur ploeteren weer veilig op de weg. We zijn daarna nog 3 dagen bij het stadje Geraldine gebleven en hebben dus lekker rustig aan gedaan. Op een middag kregen we nog van een man die daar stond een bloemetje om de lente te vieren aangeboden. Was wel een beetje vreemd, want ik (Teun) had alleen maar een kleine social talk met hem gehad. Maar wel heel lief en het fleurde onze mattie na wat gebloemschik van Laura mooi op.

De laatste 3 dagen hebben we met Thirza (onze buuf uit Tilburg) doorgebracht. We waren te laat op het vliegveld, nou ja te laat, precies op de landingstijd, maar ze was eerder geland. Was echt gaaf en ook apart om zo met zijn drietjes in Nieuw-Zeeland te staan, in plaats van in de Postelse Hoeflaan. Maar ook lekker als vanouds gewoon geinen natuurlijk. En jawel ons campertje kon zelfs 3 personen moeiteloos (misschien denkt Thirza hier anders over) herbergen. We zijn die dagen over het Banks Peninsula heengereden, hebben Christchurch verkend, de mooiste zonsondergangen ooit gezien en natuurlijk good old Rocky Roads gegeten, maar niet zo lekker als dat ze ze zelf maken. Christchurch is trouwens nog steeds herstellende van de aardbevingen van 2,5 jaar geleden. Er zijn nog veel gebouwen afgesloten/niet veilig, en er wordt nog heel veel herstelwerk gedaan aan wegen enz. In het centrum was het soms zo rustig dat het een beetje op een spookstad leek.

Op maandag hadden we de vlucht naar Sydney, dus hebben we afscheid van Thirza genomen voor het komende halfjaar, en kon Thirza de rest van Nieuw-Zeeland gaan ontdekken. Nog bedankt voor de gave dagen buuf! Daarna hebben we onze mattie achter moeten laten bij het vliegveld. Het liefste hadden we de trouwe reisgenoot ook meegenomen naar Australië, want de mooiste camper ooit heeft ons nooit in de steek gelaten over dik 6000km. Nieuw Zeeland hebben we dus achter ons gelaten, maar wat hebben we een geweldige tijd gehad. We zijn ook heel blij dat we dat in onze planning mee hebben genomen.

Op het vliegveld van Sydney aangekomen stond Brian ons op te wachten met het mooiste welkomsbord ooit. Brian is de man van Jeanette en Jeanette is een nicht van Pius (de vader van Laura). En wat kun je blij zijn met familie zeg! Brian nam ons mee naar hun huis waar we de dagen in Sydney te gast waren. We hebben zo'n gezellige tijd met hun gehad, en elke dag kregen we zo'n heerlijk ontbijt en avondeten. De eerste volle dag zijn we met zijn vieren naar Manly gegaan, een heel mooi strand in Sydney met een leuke shopping-strip ernaartoe. De ferry ernaartoe was ook supermooi, we kwamen ermee langs de Harbour bridge en het Opera House. We hebben maar niet gezwommen bij Manly, er stonden bordjes dat er haaien waren gezien die dag, niet dat dat ons tegenhield, maar het was gewoon een beetje te fris. 's avonds hebben we ook nog kennisgemaakt met de dochter van Brian en Jeanette, Janelle en haar man Shane. Met zijn 6-en hebben we heerlijk gebbqed.

De dag erna was de frisheid helemaal weg, met op bepaalde momenten een graad of 35 was het behaaglijk warm. Eigenlijk te warm om naar de stranden te gaan, dus zijn we de stad gaan ontdekken. En wat een gave stad is Sydney! Normaal gesproken zijn we redelijk snel weg uit de drukke steden, maar daar was het heel relaxed en mooi. We zijn over de Harbour Bridge gelopen, langs het Opera House, door de Botanic Gardens en via St Mary's Cathedral naar Chinatown en Darling Harbour. Een flinke ronde, maar allemaal hoogtepuntjes.

Een dagje later was het een fijner temperatuurtje om richting stranden te gaan. We hebben een leuke wandeling gemaakt van Bondi Beach naar Clovelly Beach. Onderweg kwamen we langs een hoop beelden, het was de eerste dag van het Sculpture by the Sea festival. Daarna ook nog langs een hele grote begraafplaats met uitzicht op zee, heel apart om te zien. Op de terugweg hebben we nog snel wat cadeautjes gekocht voor onze superhosts Brian en Jeanette. 's Avonds bleek dat ze hetzelfde voor ons hadden gedaan, want we kregen een overlevingspakket voor in de camper kado en ook nog kaartjes voor het waterpretpark Wet 'n Wild waar we graag heen wilden! Ongelooflijk hoe blij we daarmee waren, en hartverwarmend. Bedankt Brian en Jeanette voor de fijne nachtjes slapen, eten (dubbelvla, pies, vienetta, poached eggs, pancakes, bbq, etc), drinken, buskaartjes, overlevingspakket voor onderweg, muggenspray, de TomTom (is al heel handig),  het ophalen en wegbrengen, de kaartjes voor Wet 'n Wild en vooral de gezellige tijd! We kijken er al naar uit om jullie weer te zien als we van Cairns weer terug naar Sydney vliegen.

Na de geweldige dagen in Sydney hebben we het campertje opgehaald waar we in Australië 3 weken mee rondgaan. We hadden de goedkoopste versie gereserveerd dus we wisten al dat het geen splinternieuwe zou zijn en wat minder luxe. Waar we nu mee rondrijden is een 5 jaar oud campertje dat al best aftands is, we hebben 'm direct als Wattie gedoopt. Het is maar een watje vergeleken met de Mattie in Nieuw Zeeland. Maar het belangrijkste is dat ie rijd, we een bed hebben en een koelkastje. Het was even wennen aan een stuk minder ruimte, maar het geluk is dat we met het lekkere weer hier bijna altijd buiten kunnen zitten. De eerste kilometers op weg gingen meteen over de hele grote Harbour Bridge. Op de snelweg buiten Sydney kwamen we door stukken met smog/rook van de bosbranden, wat wel heel apart was. Afgelopen week zijn er wat dorpen bij Blue Mountains (in de buurt van Sydney) bedreigd en een aantal huizen afgebrand wat echt dramatisch is. We zagen het elke avond op het nieuws voorbijkomen. Na wat inkopen te hebben gedaan bij de Aldi kwamen we die middag aan bij Mariëlle (de zus van Jeanette, dus ook weer een nicht van schoonpapa) en haar man Ed, waar we ook weer te gast waren. Daar hebben we het ook weer heel gezellig gehad. Ze hebben ons meegenomen op een klein rondje in hun buurt met uitzichtpunten. Ed is een wijnliefhebber, dus er zijn enkele wijntjes daar doorheen gegaan. Na 3 glazen waren we al bijna teut, dus zo hard ging het niet uiteindelijk. Tis wat… de eerste keer dat we zoveel wijn drinken is bij familie, juist waar we ons netjes moeten gedragen. Hier kregen we weer een slaapkamer met badkamer aangeboden, wat een luxe!

De dagen erna zijn we on the road gegaan en nu hebben we al 5 dagen campen in Australië erop zitten. We hebben al heel veel stranden gezien en ook alweer leuke dieren. Eergisteren zagen we kangoeroes rondhupsen en gisteren hebben we vanaf de kust nog walvissen gezien. We zijn ook bij een Koala hospital geweest in Port Macquarie, waar gewonde koala's worden opgevangen. Dat was echt een hoogtepuntje. Vandaag gaan we naar het waterpretpark Wet 'n Wild dus een dagje pretpark om de sleur te breken ;). We zitten al vanaf 7 uur te stuiteren totdat we eindelijk samen van de glijbaan mogen!!!

We hebben begrepen dat het ondertussen echt herfst is bij jullie, we zullen aan jullie denken als we lekker in de zon op het strand zitten!

1. PIM & iNEKE VAN GESTEL:
    30 oktober 2013
    Ik ben de outste zoon van Jan van Gestel uit Tilburg.
    Jou Opa en Oma broer uir Noord straat. Tilburg.
    We wensen jullie een fine trip door Australia en je weg naar huis.
    Pim & Ineke van Gestel.
  2. Hinke:
    30 oktober 2013
    Wat gaaf zeg!! En wat lief dat jullie zo welkom zijn bij de familie, geweldig! Nu lekker van die glijbanen butsen en succes met de blauwe plekken :) dikke kus
  3. Tilly:
    Lieve Laura en Teun,
    Wat een leuk verhaal weer. We hadden eerder deze week al foto's zitten kijken op jullie site, ook van die ontzettend schattige koalabeer. Wat is het toch een prachtige reis die jullie aan het maken zijn.
    Geniet van al het moois en van elkaar.
    Groetjes en een dikke knuffel van ons allemaal. Tilly
  4. Conny van de Rijt:
    30 oktober 2013
    Mijn saaie kantoorbaan wordt opgekrikt door weer leuke verhalen en foto's van jullie. Lief die Koala beer, doet me een beetje denken aan de luiaard in Costa Rica die ook zo vastklampen aan een boom. Maar de koala is mooier en niet zo vies. Die luiaards plakken van zichzelf aan elkaar. Binnenkort, als we niet wegstormen door de herfst, met Ria en Pius naar Glow in Eindhoven. Teun en Laura, heel veel plezier met het vervolg van jullie trip. Groetjes Conny& Caroline
  5. Ria:
    Hoiiiii,
    Wat zijn jullie toch verwend door Brian en Jeanette, helemaal super!
    Ook leuk dat jullie met andere familieleden kennis hebben gemaakt en leuke dingen ondernomen hebben.
    Op de foto's te zien, waanden jullie je weer even "kind" en zijn jullie je energie weer kwijt. Nog een paar weekjes lekker toeren met de hippe camper! Ik wens jullie nog veilige kilometers en een mooi afscheid bij Brian en Jeanette!!! XXX
  6. Nicole:
    30 oktober 2013
    Yeahh.. nu zijn jullie echt Down Under!
    Erg leuk om al die bekende plekken voorbij te zien komen.. geniet ervan!! Ik ben ondertussen ook mijn reis aan het plannen.. :-)

Xnic
  7. Annemieke:
    30 oktober 2013
    Wederom weer een prachtig verhaal, mooie foto's en jullie hebben nog lekker weer. Nog een half jaar te gaan!!!
  8. Pius:
    30 oktober 2013
    Hoi kids, Wat een lieve familie zeg. Geweldig. Ik vind dit campertje ook wel iets hebben en hij gaat jullie vast mooie dingen laten zien. Erg veel leut saampjes en geniet van het goeie weer, dat doen wij ook hier.
  9. Nellie:
    30 oktober 2013
    Altijd weer leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie plaatjes te bekijken lijkt me heerlijk om aan dat prachtige strand liggen, ben al jaren een rondreis Uden /Veghel aan het doen,zie ook veel,maar dan anders. Geniet saampjes van alles, vele groetjes Nellie.
  10. Maria van Tiel:
    31 oktober 2013
    oh wat erg om naar een pretpark te moeten om de sleur te doorbreken!! Verder genoten van jullie lachende gezichten, lieve beertjes en prachtige natuur. groetekus, Mama
  11. Oom Harry en Tante Riny:
    5 november 2013
    Heerlijk om jullie zo te kunnen volgen.
    Geniet van deze geweldige tijd!!
    Het zal wennen zijn in het natte Holland.
    Denk aan ons op het zonnige strand!
    Veel groeten!!

Oom Harry en Tante Riny
  12. Cecile Zeegers:
    6 november 2013
    Heerlijk om te lezen weer en prachtig om te zien, jullie mooie foto's: The Coffs Harbour, de koala's, Didgeritoeterman????. Maar vooral wat een lieve familie en daar moet je het uiteindelijk toch maar weer van hebben!!! Wacht maar als je papa en mama jullie weer zien over ongeveer een maand.
    En jullie campertje vind ik er schattig uitzien met die paarse bloemetjes.
    Veel genieten nog van die andere helft, want echt de tijd vliegt.
    Lieve groet,
    Cecile
  13. Br. Rangel Geerman ofm:
    10 november 2013
    Hallo Laura en Theun.
    Wat een prachtig verhaal allemaal, en fijn dat jullie daar in het nederlands kunnen praten met familie van Laura. Want al doe je best om goed te schrijven toch als je landgenoten ontmoet, die de zelfde taal spreken kan een emotionele gesprek plaats vinden.
    Vrede en alle goeds voor jullie en ik blijf jullie volgen.
    Rangel ofm