East-coast Australia; Bye Bye Ozzie. Noodles, crowd, hostels and temples here we come!

18 november 2013 - Sydney, Australië

Het is voorbij met het kamperen en naar onze mening zijn we dik geslaagd voor de kampeertest! Het is bijna zo dat we niets anders meer willen. Wat hebben we genoten van de vrijheid en alles wat je niet zo snel ziet als je met een bus wordt gebracht van punt A naar B. We gaan het echte backpackers leven weer tegemoet, bussen, hostels zoeken, maar dus ook lekker elke avond uiteten en dus niet meer zelf koken en afwassen. Tja zo heeft elk nadeel zijn voordeel! Maar wat zullen we het missen en wat kijken we goed terug op dit avontuur….

De kampeerervaring was totaal anders dan die in Nieuw-Zeeland, onze campervan was een stuk kleiner en viezer, dus we waren erg blij dat we voornamelijk buiten konden leven. Binnen wilde je ook niet echt zijn, veel te warm en 's nachts kon het bijna een broeikas worden. Het was heerlijk om je bed uit te rollen en buiten te ontbijten in het zonnetje! Vaak reden we dan in de ochtend een uurtje of 2/3, dan even de plek van bestemming ontdekken en vervolgens lekker aan het strand of zwembad. Aangezien de Oostkust voornamelijk uit stranden bestaat en niet tientallen look-out points zoals in NZ was dit heerlijk relaxed. We worden ook een beetje verwend denk ik, want heel stiekem dachten we soms, tja weer een uitzichtpunt bij een strand… het zal wel!

Toch hebben we echt nog hele gave dingen meegemaakt, om nog even terug te komen op waar we het vorige verslag geëindigd waren, Wet 'n wild! Wat was dat gaaf en wat hebben we ons die dag heerlijk kind gevoeld. Voor 10 uur stonden we al voor de deur te wachten tot we binnen mochten en zodra we binnen waren zaten we 5 minuten later in de 1ste glijbaan. We dachten rustig aan te beginnen in een band waar we met z'n tweeën in mochten. Dat rustig aan pakte niet echt zo uit, als een dolle gleden we omlaag, kwamen in een ton en gingen met een rotgang van links naar rechts! Ik schreeuwen en lachen en Teun had een hoofd alsof zijn laatste minuut van zijn leven was ingegaan. Ik dus nog harder lachen!! De volgende glijbaan was nog bizarder en ik had het geluk dat we weer samen konden, zodat ik het hoofd van mijn held nog een keer kon aanschouwen. Veel glijbanen waren samen en dat was heel gezellig en lachen, maar ook eentje apart en die behoeft nog wel enige uitleg. Met een soort van corset aan om je rug te beschermen werd je rechtop in een afschietbuis gezet, er werd afgeteld en dan verdween er een luik onder je voeten en donderde je omlaag en schoot een looping in! Hoe gaaf is dat, het ging onwijs hard en wat een adrenaline kick! We hebben ons dus zonder problemen vermaakt die dag en zijn Brian en Jeanette heel dankbaar voor de kaartjes!

Qua dieren was het echt een feestje in Australië. Na heel veel kangoeroes dood langs de weg te hebben zien liggen en een paar in een wei, zagen we op een avond in het donker achter onze campervan opeens een kangoeroe zitten. Super dichtbij en hij hopste zo langs de auto de campground op, we waren helemaal enthousiast. De volgende ochtend werd het nog een groter feest, terwijl ik koffie aan het zetten was zag ik op de campground aan de rand van het bos 3 kangoeroes staan te grazen en er kwamen er later nog een paar bij. En zo zaten we aan tijdens ons ontbijt te genieten van deze prachtige beesten. Het aaibaarheidsgehalte is erg groot bij de kleine roetjes, maar van de grote daarentegen word je hartstikke bang als die rechtop gaan staan. Ze zijn enorm groot en als je een trap van die enorme poten krijgt ga je niet lachen! Dus alles maar vanaf een veilige afstand gade geslagen. Helemaal in onze nopjes zijn we de weg op gegaan die dag, niet wetende dat we 's middags tussen een hele groep wallabies terecht zouden komen. Omdat het wat bewolkt was die dag kwam op de nieuwe campsite een groep van wel zeker 25 wallabies grazen in het gras. Die sprongen voor de auto langs en zaten rustig een paar meter van je af ongestoord te eten. Het allermooiste hier was dat 2 wallabies kleine Joeys (jonkies) in hun buidel hadden zitten. Deze piepten zo met hun kopje uit de buidel en zaten zo mee te grazen en als de moeder gevaar rook, dan gaf ze ze een trap met de pootjes en verstopte ze zich weer in de buidel. We hebben hier natuurlijk een hele tijd van staan te genieten! Ook hebben we hier possums gezien en in heel Australië de meest mooie vogels, die ons in de ochtend soms tot irritatie wakker maakte met hun verschrikkelijk schelle concerten! Maar dat niet alle vogels even lief zijn is ook gebleken, terwijl wij rustig een wandelingetje aan het maken zijn vloog er een vogel rakelings langs ons heen. In eerste instantie dachten we nog dat het toeval of per ongeluk was, maar toen ie in het gras ging zitten en een hoop herrie maakte naar ons en vervolgens recht op ons afvloog bleek het niet zo'n toeval. Hij herhaalde dit ritueel een paar keer, zodat wij rennend en schuilend achter een boom ons in ruim 30 graden in het zweet aan het werken waren door een vogelattack. En serieus, het was best freaky! Zo een mooie krantenkop zijn "Nederlanders gewond in het ziekenhuis in Cairns na een aanval door een vogel". Wat we nou fout deden, geen idee. Waarschijnlijk was ie zijn nest aan het beschermen. Nu heb ik niet alleen een vissenfobie meer, maar ook een vogelfobie!

Ook hebben we nog geluk gehad met het zien van walvissen toen we gewoon even bij een uitzichtpuntje stonden. Ook tijdens een wandeling een flinke groep dolfijnen (zeker 15) met ons mee zien zwemmen. Dat was echt fantastisch en bijzonder! Helaas is ons SD kaartje gecrasht en zijn we deze foto's kwijt L! Gelukkig maakte een heerlijke sponscake van een paar brandweermannen dit voor een deel goed, we stonden onze lunch te eten toen er een brandweerauto voorbij reed en die lui vroegen of we een toetje wilden na onze eggsandwich. Jawel, wij altijd! 'Catch' riep hij en hij gooide zo naar Teun een hele grote chocoladesponscake!!! Helemaal voor ons! Ze hadden het gekregen ergens, maar hoefden hem dus blijkbaar niet. Nou ze weten niet wat ze gemist hebben, lekker dat die was!

Veel grote steden (Cairns, Airlie beach, Brisbane) hebben hier een lagoon, een soort van zwembad aan de zee aangezien het in de zomer niet veilig is om in de zee te zwemmen, omdat er kleine kwalletjes je kunnen steken. Nee en niet zomaar een steek, maar eentje die gruwelijk zeer doet en waar je aan dood kan gaan. Nou ons niet gezien in het water. Dus wij verkozen de lagoons boven de zee en het was echt zo lekker genieten steeds.

Ons hoogtepuntje was toch wel de Whitsundays! We hebben Fraserisland overgeslagen, omdat dat na hevige regenval in Januari helemaal niet meer zo mooi was dan dat het normaal moet zijn. Daarom dus Whitsundays extra goed gedaan, na goede research wat we nu precies wilden doen daar hadden we besloten een combinatie van een vlucht en een boottocht te doen. Beste beslissing die we maar konden nemen. De 1ste dag hadden we de vlucht, we werden met nog 3 anderen en de piloot in een vliegtuigje gepropt, letterlijk! Na wat gehobbel en geschommel en wat klammige handjes (iets boven gemiddeld) van Teun zaten we in de lucht. Wat we zagen was niet te beschrijven, zo'n mooie blauwe zee met zoveel eilanden, maar dat was nog niets vergeleken met de bekende Whitsundays Inlet. De foto's laten zien wat dat precies inhoudt, want dat kun je niet beschrijven. Zo'n wit strand met zo'n blauw water zie je niet zo vaak en er dan nog eens met een vliegtuigje boven vliegen is een unieke ervaring. De volgende dag gingen we met een snelle boot langs de eilanden en stopten we om te snorkelen. Dit keer met een onwijs sexy stingersuit aan het water in. Het was mooi, gekleurd koraal en wat mooie leuke gekleurde visjes, die keurig uit mijn buurt bleven, maar toch is het niets vergeleken wat we in de Filippijnen hebben gezien. Ook hadden we nog een lunch en relaxstop op de Whitehavenbeach, ja echt wit en het zand kraakte en piepte onder onze voeten. Het was een paradijsje!

Meer richting noorden kwamen we in het regenwoud van Daintree en Cape Tribulation, een mooie afwisseling met de stranden die we steeds zagen. Nog wat leuke wandelingetjes kunnen maken naar The Boulders in Babinda, Mossman Gorge en een boardwalk door de rainforest.

Ook hebben we ons eigen fruit verzameld. Op de terugweg van een wandelingetje liepen we langs een Aboriginaldorpje met heel veel mangobomen, er lagen er genoeg op de grond, maar niet eetbaar. Wij stonden dus een beetje te kijken hoe we het nou voor elkaar konden krijgen om een goede te scoren. Waarschijnlijk niet… Toen kwam er een Aboriginal en die gooide 2x met een mango in een boom en ving er zo 2 op die voor ons waren. Hoe cool! Zo hadden we onze eigen verse mango's. Wij dachten dat trucje ook eens even te klaren, dus als een dolle met mango's in de boom aan het gooien, maar er viel niets af als we eindelijk eens een keer raak gooiden. En als er iets viel, dan vingen we ze niet. Uiteindelijk zijn er 2 goede afgevallen, wel op de grond, maar nog steeds eetbaar. Het was echt hilarisch, mensen die ons daar hebben staan te klooien moeten zich kapot gelachen hebben! Een stukje verderop zagen we meer verse, dus nog een keer het kunstje geprobeerd, maar we bakten er niets van. Toen hebben we de auto onder de boom gezet, is Teun erop geklommen en heeft er 2 uit de boom geplukt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch?! En zo hebben we heerlijke zoete en sappige mango's op!!

Bij Rockhampton nog een stop gemaakt om onze Van Gestel tour uit te breiden, de jongste neef van papa (niet dat hij die ooit heeft gezien, maar goed). Heerlijk bij Peter en Julie-Anne op de wijn en bbq geweest en veel lol gehad. Echt te grappig, het ene moment weet je helemaal niet dat je familie in Australië hebt wonen en het andere moment leg je een hele tour af! De bbq is ons goed bevallen hier, op elke campsite hebben ze bbq's staan, dus zo hebben wij regelmatig vlees gekocht en samen gebarbequed, broodje, salade en wijntje erbij…hoe gezellig wil je het hebben?

Dat was Australië in een notendop… we laten het continent Oceanië achter ons en gaan verder naar Azië, eerst een stukje van Noord Thailand en dan door naar Laos. 16 December worden we verwacht weer terug te zijn in Bangkok, omdat we dan papa en mama op moeten (oké mogen, maar denk wel dat zij het een moetje vinden anders zijn ze gelijk verdwaald) gaan halen van het vliegveld. We zullen ze dan eens even laten proeven van ons heerlijke fijne leventje en ze kennis laten maken met stinkbussen, onvriendelijke mensen, stinkhostels met bedbugs, maar ook met al het moois wat Azië te bieden heeft!

1. Nellie:
    18 november 2013
    Wat leuk en spannend allemaal, heerlijk zo'n vrij leventje, geniet er maar lekker van, je vader en moeder kunnen niet wachten tot ze jullie weer zien, volgens mij kunnen jullie nooit meer wennen in Nederland, maak er weer iets moois van, vele groetjes
  2. Ans en Wiek:
    18 november 2013
    Whow! In één woord geweldig! (behalve dan die vogelaanval!.. eng hoor). En opnieuw al die prachtige foto's.... zo gaaf om jullie zo te zien genieten van alles! Wat leuk dat jullie in Thailand herenigd gaan worden met jullie (schoon)ouders! Jullie reislust werkt heel aanstekelijk .. dat gevoel van vrijheid... Echt super... geniet er samen nog maar van.... wij genieten door dit blog enorm met jullie mee! Veel groetjes, Ans
  3. Ria:
    18 november 2013
    Tjonge, tjonge, wat hebben jullie een leventje......genieten staat op de 1e plaats! Ga zo door!!!
    Maar wij hebben wel heel veel zin hoor om ook een paar weken van zo'n heerlijk leventje te gaan genieten, in de stinkbussen te zitten, die onvriendelijke mensen te ontmoeten, maar vooral om in hostels te slapen MET bedbugs!!! En we zijn reuze benieuwd naar het mooie Thailand en Cambodja en laten ons verrassen door jullie als ervaren reisgidsen ;) Tot snel XXXXX
  4. Pius:
    Ha verwende kwasten.
    Ik maak uit Laura's verhaal wel op dat Teun het erg te voorduren heeft met haar. Ach die zielepoot, moet alles maar doen wat Laura leuk vindt.
    Wat onze reis betreft, mag het gevarengehalte wel wat lager zijn, want de premie van de zorgverzekering voor 2014 is bar en boos en DAAR KRIJG JE PAS EEN FOBIE VAN.
    Geniet er verder lekker van en gelukkig tot gauw.
  5. Br. Rangel Geerman ofm:
    Waw Laura en Theun,
    Het is leven is één groot feest en daar hoef je alleen de ballon op te hangen. Eén keer leven wij dus geniet er van.
    Dit zijn mijn opvattingen maar als ik jullie verhalen lees kan ik meer opvattingen bedenken en zelfs delen met anderen.
    Ik hoop dat jullie goed afscheid van de werelddeel Australie kan nemen en op weg naar de andere werelddeel van Azië waar anders zal zijn dan zuid Amerika en Australie.
    Ik blijf jullie volgen en het doet mij heel goed om te lezen hoe jullie van elkaar en jullie reis genieten.
    Vrede en alle goeds,
    Rangel ofm
  6. Lindi:
    18 november 2013
    Wat zien jullie er heerlijk relaxed uit! Het is daar echt elke dag feest. Weer een jaloersmakend verhaal
  7. Karen:
    18 november 2013
    Weer een prachtig verhaal, vooral genieten en straks samen met je ouders/schoonouders, een fijn weerzien, ze hebben jullie gemist.
    Heel veel reisplezier
  8. Jeanette & Brian:
    19 november 2013
    Wow, great story as usual and your photos of Australia from Sydney all the way to Cairns are really beautiful. It was so lovely to meet such a wonderful, adventurous couple who love and live life to the fullest every day. Enjoy Asia and tot ziens!
  9. Leonie:
    19 november 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer met prachtige foto's! Op een vroeg ochtendje naar college (jonkie!) heb ik het gevoel alsof ik zelf een beetje in Australie heb gereisd! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over Azië! In de zomer van 2014 ga ik namelijk voor 2 weken naar Vietnam en ga ik daarna nog 3 weken doorreizen naar Laos en/of Cambodja dus ben benieuwd naar jullie avonturen! Geniet van elkaar en veel liefs! Leonie
  10. Annette:
    19 november 2013
    Geweldig om weer zo'n prachtig goed geschreven verslag te lezen. Ben benieuwd hoe jullie het ervaren om de "feestdagen in een hele warme omgeving te beleven, lijkt me raar 5 dec en 25 dec met veel zon, maar geniet ervan, want regen is ook niks. Bij jullie soms wel hard nodig natuurlijk maar toch) Nog veel reisplezier, en geniet van de komst van je ouders. gr Annette
  11. Conny van de Rijt:
    19 november 2013
    zucht...ben weer aant wegdromen..zzzz.
    Wat een blauw water. Niet te geloven. Nog een paar weekjes en dan kunnen jullie je ouders omhelsen Laura. Heerlijk toch. Genieten samen van de kerstdagen. Wat wil je nog meer. Benieuwd of jullie nog ooit ergens echt stranden of toch terug naar Nederland tegen die tijd. Ik zou het wel weten maar ik zal mn mond houden want ouders willen je graag dichtbij hebben en wie ben ik om me daar mee te bemoeien. Groeten van Conny & Caroline.
  12. Maria van Tiel:
    19 november 2013
    Het was weer dik genieten van het reisverhaal en de mooie foto's.
    Nog even Laura en jouw ouders zijn in Thailand. Echt bijzonder fijn om dan 3 weken met elkaar te gaan rondreizen. Geniet er van!
    heel veel liefs, mama
  13. Annemieke:
    20 november 2013
    Weer een prachtig reisverhaal. Veel plezier in Azië samen met Ria en Pius.
  14. Edwin, Maria & Bram.:
    24 november 2013
    Hoi lieverds,
    wat een schitterend weer om jullie verhaal te lezen! Haha, wij zijn net thuis van een nachtje naar provincie Zeeland aan de kust... ook lekker hoor. Nu samen op de bank, dekentje+ laptop erbij en even fijn onderuit gezakt jullie avonturen gelezen. Naast dat we genoten hebben van jullie avonturen hebben jullie ook weer onze lachspieren weten te prikkelen. Prachtig dat verhaal met die vogel. Whahaha, wat zal Teun klamme handjes hebben gehad! ;-) Overigens beste Teun, het kaartseizoen is weer begonnen en we missen jou aanwezigheid aan de kaarttafel. Stiekem ben je in onze gedachten er gewoon bij aanwezig. De verziekpiek van Teun! ;-) hahaha. Wij willen jullie heel veel plezier in Azie wensen. Geniet er maar lekker van, het is jullie van harte gegund. Wees lief voor elkaar, en zorg goed voor elkaar. We zien jullie hopelijk over een aantal maanden (we weten niet precies hoeveel) weer. Wij kijken er naar uit jullie weer te mogen begroeten. Dikke kus, en veel liefs van Maria, Edwin & Bram. XXX
  15. Cecile Zeegers:
    1 december 2013
    Nou Laura en Teun wees maar blij dat jullie ze mogen ophalen!!! Anders had je het toch mooi zonder al het lekkers moeten doen, waar je ze opdracht toe hebt gegeven om mee te nemen!!! Weer een prachtig verhaal en geweldige foto's. En inderdaad grappig om dan toch daar nog familie te ontmoeten. Wordt in Azië een stuk lastiger! Heel veel plezier daar samen met je vader en moeder. Ze hebben er heel veel zin in en het komt al heel snel dichterbij. Zorg goed voor ze, ze hebben het verdiend. Geniet ze!
  16. Margriet:
    28 december 2013
    Lieve Lau en Teun!
    Afgelopen tijd zoveel schooldruktes dat ik achterloop op de site. Maar wat heerlijk om in mijn vakantie weg te zwijmelen bij jullie Nieuw-Zeeland en Australië avonturen :) Geweldig! Leuk ook om te lezen en te zien dat jullie op plaatsen zijn geweest die wij ook hebben bezocht. En wat Nieuw-Zeeland betreft: dat staat na het lezen en zien van de foto's nu he-le-maal bovenaan ons lijstje!