Thailand en Cambodja; van backpackers naar part-time travelguides

1 januari 2014 - Koh Chang, Thailand

Ten eerste voor iedereen een heel gelukkig, gezond, liefdevol, reislustig en mooi nieuwjaar!
Na 8 maanden samen onderweg te zijn, stonden we 's ochtendsvroeg op het vliegveld in Bangkok om onze reisgroep, bestaande uit papa en mama, op te halen. Het eerste wat we zeiden toen we ze zagen 'Wow wat zijn jullie wit!!' Na 1 minuut leek het alweer of we elkaar vorige week nog gezien hadden, wat is dat raar zeg. Maar goed, hoe gaan we dit reisverslag nou eens aanpakken? Alles in geuren en kleuren vertellen of bewust wat dingen skippen…. Papa en mama vrezen voor dit verslag! Mijn keuze is gevallen op alles vertellen natuurlijk!

De eerste ervaring met Thailand was de taxirit van het vliegveld naar het hotel, voor ons al normaal natuurlijk dat ze hier als gekken rijden, dat er geen verkeersregels zijn en dat het overal maar een zooi is, maar voor pap en mam al een mooie kennismaking. We hebben ze in 2 dagen Bangkok laten zien, een boottochtje over de Klong Prao rivier gemaakt, de mooie tempel Wat Arun bezocht, van de taxiboot gebruikt gemaakt en het paleis gezien. Maar als we nu vragen wat het hoogtepunt van Bangkok was, noemen ze zonder twijfel het eten van de Padthai en het ontbijt op straat. Voor die backpackerstest zijn ze dus met vlag en wimpel geslaagd! Wat hebben wij een geluk gehad dat sinterklaas ons toch niet helemaal vergeten was dit jaar, we zijn verwend met pepernoten, chocoladeletters, stroopwafels, koekjes uit Arnhem, peperkoekjes, drop en wat toiletartikelen. Nogmaals dank je wel sinterklaasje!!!

En dan de eerste keer een paar uurtjes reizen, we zouden met een minibus naar Ayuthaya gaan, daarvoor werden we opgehaald met een taxi. Nou als ooit iemand nog durft te beweren dat er geen 2 koffers en 2 backpacks in een achterklep gaan van een normale auto dan kunnen wij het tegendeel bewijzen. Met een paar touwen en spanbanden zat na een kwartier frotten alles in de kofferbak (met gastank) waaruit het later weer overgeladen kon worden in een minibus. Wachten tot die vol zat en een paar uur later stonden we in Ayuthaya. Geen idee waar het guesthouse precies zat, maar na wat navraag bleek het op loopafstand te zijn. Nou ze hebben geweten dat een koffer niet al te handig is op stoepen in landen als dit, vol met gaten en kuilen! Maar toch zijn we de koffer erg dankbaar, zonder koffer was er namelijk letterlijk geen mama meer. Nu weet iedereen straks toch dat ze weer veilig thuis zijn, dus nu mag ik wel een zinnetje of 2 wijten aan het feit dat er een auto in de slip raakte en deze met een rotgang over de straat gleed recht op ons af, voornamelijk recht op mama. Die sprong net op tijd te stoep op waar ze op viel, maar de koffer werd geraakt en schoot een meter of 10 verder de straat op. De 2 zinnen zijn al voorbij, dus spannender kan ik het nu niet maken, maar we zijn ons doodgeschrokken en we hebben enorm veel geluk gehad dat mama eraf is gekomen met een schaafwond op haar voet en een kapotte koffer! En wij al 8 maanden onderweg zonder kleerscheuren en dan we hebben eens bezoek en dan dit na 3 dagen…. Toch hebben we die middag nog maar een mooi tochtje met de tuk-tuk (het idee om met de fiets te gaan hebben we maar gelaten voor wat het was) langs oude tempels gemaakt. De introductie op de avondmarkt met het eten van heerlijke pannenkoeken was ook geslaagd!

Een treinrit later stonden we in Pakchong bij het Khao Yai NP. Pap en mam een luxe kamer en wij een goedkope met koude douche, we wisten stiekem toch wel dat we bij hun mochten douchen! Hier hebben we 1,5 dag een tour gedaan met als hoogtepunt 2 miljoen vleermuizen die aan het eind van de middag uit een grot vliegen. Super cool om al die beesten in 1 lange rij over je hoofd te zien vliegen! Alleen leverde het wel de discussie op tussen pap en mij dat ik er meer had geteld dan hij! Verder was het NP niet echt de moeite waard, toch was de plek voor mij wel erg bijzonder omdat ik hier mijn baan bij Livive voor als we terugzijn in Nederland heb gekregen! Gewoon een super gezellig en fijn gesprek op skype en de volgende dag had ik mijn rooster al. Wow wat heb ik een geluk zeg, wat een cadeautje!

Op naar Cambodja, een flitsbezoek van een week aan dit land gebracht! Op de grens bleken onze e-visas niet goed uitgeprint te zijn en moesten we na bijna 45 minuten wachten in de rij naar een internetcafé om ze uit te printen. Voor ons geen probleem, maar papa kon ze niet in zijn e-mail terugvinden. Zij moesten dus weer terug om een nieuw visum te kopen. De rij was ondertussen meer dan verdubbeld, dus gelukkig werkte mijn vrouwelijke charmes nog enigszins bij een politieman zodat we voor in de rij werden gezet! Onze geoliede machine werkt blijkbaar dus iets beter met z'n tweeën dan met z'n vieren bij grensovergangen haha! In Battambang zijn Teun en ik samen even gaan fietsen, terwijl we de ouders met een tuk-tuk chauffeur naar handwerk dorpjes hebben gestuurd. Natuurlijk wel spannend om hun alleen te laten, zou dat wel goed gaan?!?! Maar ruim een half uur later dan afgesproken kwamen ze veilig weer terug om ons op te pikken om een ritje op de bamboetrein te maken. Met z'n vieren op een houten vlonder die op een spoorrails door een 'machinist' met motor werd aangedreven. Aangezien er maar 1 spoor is met tegenliggers betekent dat dat we regelmatig van de trein af moesten en die moest dan het spoor af om de andere er langs te laten. Weer terug de rails op en dan konden we weer een paar minuten verder. Aan het eind kwamen we natuurlijk op een veel te toeristisch punt. Wij zijn ondertussen bikkelhard in 'nee' zeggen, maar mam is nog veel te bleu daarin en kocht maar een sarong. Jullie willen niet weten hoe vaak we deze vakantie wel niet hebben gehoord 'Ach het is maar een paar euro!'. Hetzelfde met tips, gidsen worden niet rijk van ons, maar die hebben geluk gehad dat we hun mee hadden. Na een paar cocktails en biertjes gaat daar het geld op de toeristenmarkt trouwens helemaal goed rollen, na al die 'ach is maar een paar euro' bleken de tassen goedgevuld met een paar euro maal tig souvernirs!
Natuurlijk hebben we Angkor Wat niet overgeslagen, de bekendste tempel van Cambodja. Een volle dag over dat tempelgebied gelopen, hier ontdekt dat papa echt net een Japanner is met zijn camera en fototoestel en ook ontdekt dat mama nog wel wat fotocursussen kan gebruiken! Toch aan het eind van de dag mooie plaatjes rijker. Kerst hebben we in Phnom Penh gevierd, eerste kerstavond vrij luxe uiteten voor ons doen. Was echt wel heel lekker, keer een andere smaak dan noodles, rijst en Padthai. Mama dacht hier iets anders over, oké hier zal ik maar 1 zin aan wijden. Het eten heeft ze voor de ingang van het restaurant keurig naast een boompje teruggedeponeerd (mooi woord voor kotsen toch?!). En zo plukte ik mama voor de 2e keer in een week van de straat. Nou we hebben het geweten hoor dat ze er zijn!

Op 2e kerstdag hebben we het Genocide museum bezocht, niet echt een kerstgedachte om vrolijk van te worden, maar wel erg interessant. Die middag gerelaxed van het ene koffietentje naar het andere sapjestentje en een lokale markt bezocht. Een erg leuke, aangezien de halve markt ingedeeld was als schoonheidssalon, voor alles kon je hier terecht. Lachen! Ook heb ik nog iets van mijn bucketlist gevinkt, een kapper op reis! In eerste instantie niet de bedoeling, maar mijn haar was zo dik dat ik besloot om het risico te nemen. 1 Euro lichter en 10 minuten later stond ik weer buiten! Nog nooit zo snel geknipt, droge haren en lagen knippen maar! Ach ja het is in ieder geval een stukje dunner, doel bereikt!  's Avonds hebben we romantisch samen pizza gegeten en een heerlijke massage gehad door blinde mensen. Heel bijzonder en erg lekker! Maar ook onze magen waren niet helemaal aan dit kerstvoedsel gewend, maar we hebben ons wel netter gedragen dan mama. Geef ons volgend jaar maar gewoon veel en Westers kerstvoedsel!
Het echte nadeel van reizen hebben we ze ook even laten meemaken toen we van Phnom Penh terug richting Thailand moesten. Het zou een reisdag van 9 tot 10 uur zijn, maar doordat de bus 20 minuten te laat vertrok, er langer over deed i.v.m. stakingen van mensen op straat, we de rotste minibuschauffeur ooit hadden die 45 minuten in een rij ging wachten om te tanken en zo te laat was bij de ferry en we dus daar ook weer 1,5 uur op moesten wachten, duurde deze reisdag bijna 14 uur!!! Bij het resort (hoe cool is dat om dat te typen als backpacker zijnde) roomservice (nog cooler) besteld en snel gegeten, gedoucht en in slaap gevallen.

De samenvatting van de opvolgende 5 dagen is erg kort: zon, zee, strand, zwembad, eten, cocktails, biertjes, ijskoffies, massages, manicure/ pedicure en relaxen. Toevoeging voor papa: slapen en snurken op een strandbedje. Heerlijke dagen dus gehad. Oudjaar hebben we afgesloten met een ritje op een olifant. Eerst mochten we het water in om ze een beetje te schrobben, dat was echt grappig. Alleen de lol was er voor mij snel af toen ik een gratis spa-fish behandeling kreeg in het water. Pap ging er ook in, maar toen was het tijd om terug te gaan en begon die olifant dus op te staan met pap nog in de nek. Het enige wat die zei voordat we gingen, ik vind alles best als ik maar gewoon in zo'n stoeltje kan zitten. Je kunt je dus voorstellen hoe zijn gezicht was toen die olifant het water uitliep. Misschien heeft ie hier wel mooie filmpjes van, je kunt er naar vragen! (zou ik zeker doen, kun je lachen namelijk!) Later zat ie wel heel ontspannen met ons mam in zo'n zitje en zijn we een ritje met die beesten gaan maken. Natuurlijk zijn wij wel op de nek gegaan. Ik heb me nog helemaal ziek gelachen toen we een stukje over het asfalt liepen en die olifant opeens een sprintje ging trekken met Teun op zijn nek. Helaas kon ik zijn gezicht niet zien, maar van achter zag ik zijn nek roder en roder worden en die handen trokken wit weg van het vasthouden. Mooie momenten zijn dat, leedvermaak!

En dan oud op nieuw! Ten eerste heerlijk om gewoon in je zomerjurkje en slippers op het strand te staan, terwijl je andere jaren kou staat te lijden. Er was veel moeite in de aankleding gestoken, een podium, tafels, stoelen met witte kleden, ballonnen, een groot buffet (met koud eten) enz. enz. Ook was er veel aandacht besteed aan het programma, tja dat het een beetje een flop was, was het volgende. Toch erg hard gelachen om de act van ladyboys met prachtige kleding en verschrikkelijk geplayback. Ook een tijdelijke depressie doorgemaakt, omdat er een loterij werd gehouden. Hier kon je gratis overnachtingen winnen (niet dat dat heel logisch is, omdat je niet voor 1 nacht daar terugkomt maar goed), maar ook een hoop juwelen. Serieus alle tafels om ons heen hadden wel iets gewonnen of zelfs meerdere prijzen. De kans voor ons werd dus groter en groter, maar toen eindelijk het kamernummer van papa en mama werd omgeroepen was de enige prijs die nog over was een enorm grote teddybeer!!!!! Hiervoor moest pap wel het podium op en werd er een hele fotosessie gehouden! Nou die teddybeer heeft een zware avond met ons gehad! En wij, wij wonnen niets…. ach wij hebben elkaar! Om half 11 was het programma wel een beetje afgedraaid en zijn we dus maar even over het strand gaan lopen om te zien wat daar allemaal te beleven viel, er werd al wel het één en ander aan vuurwerk klaar gezet, dat beloofde wat. En toen…. Countdown party! Bijna 12 uur, er werd gedanst door het personeel op het podium en toen ze bij ons resort eens bedachten om af te gaan tellen, werd er aan de overkant van het strand al vuurwerk afgestoken. Zal het tijdverschil wel zijn! Het was fantastisch om elkaar op zo'n plek gelukkig nieuwjaar te kunnen wensen. Wat zijn wij gelukkig en blij dat we deze reis samen aan het maken zijn en zulke momenten samen beleven….
Het vuurwerk was echt fantastisch, echt er ging voor duizenden euro's de lucht in, maar dat maakte het wel extra speciaal en mooi! En toen (00.15 uur) ging het feest los, al het personeel ging helemaal uit hun dak en wij dus ook maar en toen (00.30 uur) was het feest ook weer net zo hard voorbij! Geen grapje, er werd iets omgeroepen, muziek ging uit, lampen aan en 5 minuten later stond iedereen op te ruimen. Met open mond van verbazing hebben we er nog 5 minuten naar staan te kijken en daarna besloten we maar om terug naar de kamer te gaan. Ondanks het abrupte eind was het een super toffe avond en zijn we het nieuwe jaar goed van start gegaan door de volgende dag een nieuwjaarsduik te doen in het zwembad!
En zo zijn de 2,5 week met die pappie en mammie voorbij gevlogen, we hebben heel wat afgelachen en ik vind dat het verslag best beschaafd is gebleven, want als ik toch al die hilarische opmerkingen die mama maakt erin moet zetten, dan is de vlucht naar de Filippijnen echt te kort!

Gister terug naar Bangkok met een privéchauffeur, om de reis af te maken en te laten zien dat echt alles kan hier in het verkeer hebben we onze chauffeur een paar keer moeten verzoeken om te stoppen omdat hij letterlijk zat te knikkebollen in de auto. Ik heb 100 km lang zijn gezicht in de gaten gehouden en Teun heeft ernaast gezeten om in te grijpen als het nodig was. De kilometers afgeteld en de auto uit gesprongen toen we op het vliegveld waren.
Voor de 2e keer afscheid genomen (vraag maar aan mama hoe dat ging). Maar zij hebben genoten en wij vonden het erg leuk om te laten zien hoe wij als backpackers reizen. Wij zijn weer aangekomen in de Filippijnen, het is bye-bye papa en mama en hello lieve vriendjes Hinke en Benny!

1. Cecile Zeegers:
    3 januari 2014
    Woooow wat een foto's weer. En wat een geweldig verhaal. Wat zullen je papa en mama genoten hebben en spannende verhalen te vertellen hebben. Ik ben benieuwd. Ik zal blij zijn als ze weer thuis zijn. Maandag weer nordiccen Ria?
    Ook voor jullie in het verre Azië de allerbeste wensen voor 2014 en ga nog even zo door! Geniet ze, geniet ze, geniet ze.
  2. Nellie:
    3 januari 2014
    Vanuit Uden de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar, dat het weer een super jaar mag worden, de verhalen zijn weer leuk, ik had de gezichten van ons Ria en Pius op sommige momenten wel willen zien, Fijn dat jullie het samen gezellig hebben gehad, is heel waardevol om dat mee te mogen maken, op een heel andere locatie,
    Geniet van jullie verdere reis, ik hoor de verhalen van mijn zus wel denk ook.
    Vele groetjes.
  3. Annette:
    Hoi Laura en Teun

De beste wensen voor 2014. Wat een leuk hilarisch geschreven verhaal weer, en mooie foto's. Dit jaar kan al niet meer stuk, leuk dat je alweer een baan in het vooruitzicht hebt, zie je dan vanzelf weer eens verschijnen.Wat leuk dat je samen met je ouders de feestdagen in de zon kon vieren, en tevens veel gelachen hebt samen. Geniet nog van de laatste periode van jullie prachtige reis, en tot snel maar weer. gr Annette
  4. Br. Rangel Geerman ofm:
    Dag Laura en Teun,
    Wat mooie foto's zeg. Vanuit het caribisch deel van het koninrijk wil ik jullie een gelukkig nieuwe jaar 2014 wensen.
    Ik weet wat je voel als jullie gewend zijn in de kou om de jaarwisseling door te brengen en nu in jullie zomerse kleren mee te maken. Ja dat iedereen daarna ging feesten hoort bij nieuwjaar en omdat het warm is kan het feest mooi buiten gebeuren. Fijn dat jullie ouders/schoonouders ook daar zijn. Dan hebben zij een beeld wat jullie meemaken.
    Het is heel bijzonder om deze feestdagen met familie te vieren. Geniet nog van deze prachtige reis.
    Ik leef met jullie mee.
    Hartelijke groeten
    Vrede en alle goeds,
    Br. Rangel
  5. Linda:
    3 januari 2014
    Wat een super verhaal weer. Je mams heeft dus echt geluk gehad zeg. En wat een stunt van het nieuwjaarsfeest van 15 minuten. Vin en ik moesten er hard om lachen. Ik zeg maar weer genieten....en zeker nu je weet dat je bij thuiskomst een baan hebt!! Xx
  6. Ria:
    Lieve Laura en Teun,
    Allereerst nogmaals super bedankt voor de mooie en gezellige weken die we met jullie hebben gehad! We hebben een hele goede indruk van Thailand en Cambodja gekregen en door jullie manier van reizen ook heel goed de sfeer kunnen proeven van deze landen. Naast het vele moois, lekker eten en drinken, hebben we ook erg veel armoede gezien.
    Wij hebben enorm genoten om te zien hoe goed jullie alles organiseren en van het enthousiasme van jullie als stel.
    Wij zijn terug in het natte, sombere Nederland en vanaf maandag start ons gewone leventje weer.
    We wensen jullie nog een hele mooie reistijd toe. Ga nog genieten, eerst samen met Hinke en Benny en dan nog van al het moois wat op jullie pad komt en natuurlijk van elkaar!
    Heel veel liefs van mama en papa!
  7. Maria van Tiel:
    Ha lieve luitjes,
    Op de foto's heb ik gezien dat Sint en Piet hun werk goed hebben gedaan, echt leuk! Fantastisch wat jullie allemaal hebben ondernomen met Ria & Pius. In Angkor Wat, zou ik ook wel even willen rondlopen. Het nieuwjaarsfeest heeft hier, in het "bejaardencomplex", langer geduurd dan bij jullie.
    Voor saampjes een prachtig nieuwjaar toegewenst!! met liefs, mama
  8. Lindi:
    4 januari 2014
    Wat een leuk verhaal weer! Lijkt me heel bijzonder om je ouders weer gezien te hebben en dat in tropische sferen! En nu alweer bezoek
  9. Pius:
    5 januari 2014
    Even een aanvulling op de reactie van Ria op jullie te volledig verslag. Naar de video opname van mij op de olifant, kun je best vragen, maar je zult ze NOOIT zien. Jullie moeten Laura ook maar eens vragen naar de hilarische opmerkingen van Ria. De waarheid is, dat mama eens gelijk had en dat is zwaar om dat toe te geven door onze lieve Laura. Heel veel plezier saampjes, wat was het tof met jullie.
  10. Ans en Wiek:
    6 januari 2014
    Hoi Laura en Teun,
    Allereerst de beste wensen voor jullie voor 2014! Hopelijk zal het jaar meer spectaculairs voor jullie in petto hebben dan de oudejaarsviering van 15 minuten. Ik heb weer genoten van dit uitgebreide verslag en kan me voorstellen dat het zo met zijn vieren ook weer heel bijzonder was. Prachtige foto's weer... voor mij een feest van herkenning, want ik was op veel van die plaatsen vier jaar geleden. Blijf genieten samen!! Ik kijk alweer uit naar jullie volgende belevenissen vanuit de Filipijnen.
    Lieve groet,
    Ans
  11. Natasja:
    8 januari 2014
    Leuk! Vette foto's! Angkor Wat is ook erg gaaf he!? En nu dus weer op de Filippijnen....! Beterrr!!!

x
  12. Annemieke:
    8 januari 2014
    Voor jullie ook de beste wensen voor 2014. Al 8 maanden onderweg, onvoorstelbaar wat gaat de tijd toch snel. Mooie foto's en mooi verhaal. Veel plezier op de Filippijnen. Hier nu spannend, ben bijna oma! Groetjes, Annemieke
  13. Machiel:
    Hi Laura en Teun,

Leuk om te lezen over jullie avonturen! En natuurlijk ook erg grappig om verhalen over mijn oud-collega Pius de Japanner te lezen!!

Groetjes van jullie persoonlijke Oeganda-adviseur ;-)
  14. Jeanette & Brian:
    12 januari 2014
    Hi Laura & Teun,
    As always it was great to read your story and see the beautiful photos of your adventures (and misadventures!) in Thailand with Pius and Ria. Enjoy the rest of your wonderful holiday. xx