Paraty & Ilha Grande; paradijsjes!

27 april 2013 - Foz do Iguaçu, Brazilië

We zijn er al achter dat we geen echte doorgewinterde standaard backpackers zijn en zeker niet zullen worden. De reden daarvan is dat onze dorm (slapen met meerdere in 1 kamer) ervaringen tot nu toe nog niet de beste zijn. Dorm 1: We kregen een kamertje aangeboden met daarin 3 stapelbedden op elkaar gefrot. De matrassen waren meer een kruising tussen een luchtbed en een schuimrubber matje. En de kamergenoten waren twee Braziliaanse jongens, waar niet mee te praten viel. Het party-gehalte was best hoog inclusief luide muziek en de grootste zuipschuiten waren heel toevallig (of natuurlijk) de 2 jongens die bij ons op de dorm lagen. De ene deed het nog best netjes, maar de andere is echt om het uur binnen komen strompelen van zatheid om naar de wc te gaan, en dan ook steeds het licht in de badkamer aan liet staan en de buitendeur open. Dat heeft ie tot een uur of 5 volgehouden en daarna is ie eindelijk gecrasht (met zijn kleren aan en blikje bier naast het bed)… Als kersje op de pudding had ik ook nog 3 muggenbulten in het gezicht, waarvan 1 op mijn ooglid. Ik zag eruit!! Het hostel heette Misti Chill, maar het was dus alles behalve chill! Dorm 2: Het begon lekker rustig met z'n 2en in een 14 persoons-dorm, er waren 10 bedden opgemaakt. We zijn gaan slapen, maar voordat we sliepen werd het licht aangedaan door de eerste 2 die binnenkwamen en weer weggingen. Daarna bleek dat er behoorlijk wat party-gangers in het hostel zaten in de kamers naast ons. Was best een herrie en op een bepaald moment waren ze de kamer naast ons aan het verbouwen. De herrie heeft een tijdje geduurd, dus best een kort nachtje uiteindelijk. Toen we wakker werden lagen er in totaal 5 mensen in bed (incl ons), en 1 in de badkamer op de vloer! Er kwamen er nog 2 op bed gecrasht om half 7, dat was voor ons een mooie tijd om op te staan.Jullie snappen dat er tussendoor toch maar wat geld uit is gegaan naar een lekker privé kamertje!

In Paraty lekker ontbeten op het strand, 8u ontbijten is echt veel te laat voor ons. We zijn nog iedere keer de eerste geweest om aan te schuiven. Vaak staan we al om half 8 klaar (of eerder). Onderweg naar het nieuw hostel hebben we de 1ste ijskoffie op (wel gedeeld in kader van de bezuinigingen). In de middag zijn we met de bus naar watervallen gegaan waar je vanaf kan glijden. Zeg maar de echte versie van de wildwaterbaan in Center Parks! (zie ook de filmpjes). Was echt lachen! We kregen wel het zeer nuttige advies om eerst ter gaan plassen en dat niet in het water te doen, aangezien er dan visjes in je urinebuis kunnen zwemmen?!?!

We hebben een supermooie en relaxte boottocht gehad. Hele mooie uitzichten en nog lekker gezwommen en gechillt op het strand. We hadden als enige onze eigen lunch bij, echte hollanders die we zijn. Met, wat we dachten, lekkere fruitsapjes uit de supermarkt. Die leken wat aan de dikke kant en smaakten ook verdraaid sterk na 3 slokken….  Staat er 'concentraat' op het flesje, met op de achterkant het advies om het aan te lengen met 3 delen water! Is dus eigenlijk gewoon aanmaak dat we bij hadden, volgens mij zijn we stiekem ook nog uitgelachen door de bemanning!

In Paraty lijkt het alsof je 300 jaar terug gaat in de tijd. De straten zijn gemaakt van keien, lijken vaak wel zwerfkeien, heel grappig om mensen (en wijzelf) daar overheen te zien stuntelen. Er rijden hier ook nog mensen met paard en wagen overheen. Verder echt typische dingen zoals mensen met duwbakken vol met toetjes die ze op straat verkopen en iemand gezien die met een duikpak in het riviertje met een harpoen aan het vissen was, maaltijden die vaak per 2 personen gaan en overal dezelfde borden eten aanbieden (friet, rijst en een stuk vlees/ vis). We hebben zelf nog ijs geschept, wat je dan achteraf afweegt en afrekent bij de kassa, is hier heel normaal.

Tijdens een wandeling naar een fort kregen gezelschap van 2 honden, in eerste instantie moesten we niets van die beesten hebben. Er zijn enorm veel honden hier en veel ook luid blaffend en daardoor komen ze agressief over. Deze 2 honden, Cheup en Cheip genaamd, hebben ons de hele weg gezelschap gehouden. Boven op het fort zijn zij in de zon gaan uithijgen en hebben wij foto's gemaakt van het prachtige uitzicht over Paraty en de baaien. Prachtig plekje, waar we nog even als enige hier hebben kunnen genieten. Later kwamen er meer toeristen en die pikten onze honden in, nadat ze wisten dat ze niet van ons waren. Bah dat was ongezellig! Maar… dat vonden zij ook en toen wij beneden waren kwamen ze allebei aangerend. Zij blij, maar ik des te meer!! Terug in het centrum zijn we Cheip kwijtgeraakt en heeft Cheup ons veilig afgezet bij het hostel.

Ilha Grande, de volgende stop. 1 Week onderweg en wat hebben we al veel meegemaakt. Als de reis zo blijft gaan als nu, komt het helemaal goed. We zijn volop aan het genieten. Reizen maakt je verliefd, meer verliefd op elkaar, maar ook nog meer op het reizen. Heerlijk vooruitzicht dus dat dit nog 51 weken gaat duren. We beginnen al te wennen aan de vrijheid en het relaxte tempo waarin alles gaat. Na de transfer na het eiland hebben we als avondeten een crêpe op aan het strand bij kaarslicht! Natuurlijk was dit niet genoeg, dus nog een klein gebakje uit, ook hier hebben ze ze, de gebakskar op. Lekker even gechilled in de hangmat, totdat we flinke knallen hoorden. Snel naar voren en daar bleek, recht voor onze pousada, prachtig vuurwerk afgestoken te worden vanuit zee. Hier ging heel wat geld de lucht bij in, maar wat een prachtige pijlen, echt nog nooit gezien. Wij hebben ons oud op nieuw dus al gehad, mooier en romantischer vuurwerk kunnen we toch niet meer krijgen! Puur genieten!

Ondertussen hebben we onze eerste serieuze wandelingen erop zitten. De 1ste naar Praia Lopes Mendes. Komt in de top 10 van mooiste stranden voor. Een wandeling van zo'n 3 uur zijn, al snel genoeg bleek het een pittige klim te zijn. In 5 min stegen we tientallen meters! Het was echt even wennen en zwaar, maar het horen van de jungle geluiden met een hoop vogels en zelfs brulapen maakten veel goed. Het bleken uiteindelijk 3 bergkammen te zijn waar we overheen moesten. Dat hadden ze me niet vertelt!!! Na ruim een uur op het 1ste strand uitgerust en wat gedronken, dit was al mooi! Langzamerhand kwamen we meer wandelaars tegen, toen wist ik nog niet hoe blij ik daar later tijdens de wandeling mee zou zijn. We liepen namelijk heel rustig door, totdat op een gegeven moment een wandelaar fluisterde dat we zachtjes moesten zijn, omdat er een slang op de weg lag. Een slang?! Ja een slang! En moet het nou zo zijn dat ik het niet zo op slangen heb! Geen pretje dus, met een ommetje eromheen gesneld en doorgelopen na wat foto's te hebben genomen. Vanaf dat moment was het dus iets minder relaxed, een hele mooie grote vlinder maakte het zelfs niet meer helemaal goed. Wat het wel goed maakte was het strand, wow ongelooflijk! Nog nooit mee gemaakt dat zand onder je voeten kraakt als vers sneeuw. Behoorlijk grote krabben lopen er ook rond. Ons geïnstalleerd en meteen de zee in gegaan, super hoge golven. Op zo'n moment besef je des te meer hoe gelukkig we zijn! Springend in de golven in Brazilië, kan slechter toch?! We hebben een record chilltijd gehad, maar liefst 3 uur. Op de terugweg maar besloten om de te boot te nemen, tijdens een stukje wandelen zagen we Banjo aapjes, leuk!!! De 2e wandeling was naar Dois Rios, een wandeling van 2 tot 3 uur. Het begin was echt mooi, met superhoge bamboeplanten en uitzichten over Abraao. Hoe hoger we kwamen hoe meer we uitzagen naar de top, we hadden geen idee wanneer die zou komen, en dan duurt het best lang. Na een goed uur klimmen uiteindelijk boven aangekomen en konden we gaan afdalen. De route was niet meer zo mooi, maar het geluid van brulapen op de achtergrond en veel vlinders en een kolibrie maakten veel goed. Eindelijk op het strand aangekomen, dat was echt geweldig, een supermooi strand tussen de bergen in, (bijna) helemaal voor ons alleen. Dit keer konden we niet terug met de boot, dus weer 9 km terug gelopen.

De dag erna hebben we de boot terug gepakt naar Rio. Hier werden we geëntertaind door een reizende jood. Die ging zichzelf intapen, zo leek het, en met zijn lint maakte die een soort van pijpenkrullen (ik dacht dat ie iets ging doen tegen zee-ziekte). Met z'n boekie achterstevoren lezend en prevelend met een keppel op zijn hoofd maakte die zo de halve boottocht 'indruk' op de passagiers!

Heerlijk in het zonnetje genoten van de terugtocht. De bus terug naar Rio die ons afzette bij het hostel wat de 1ste keus had, deze was vol en een privékamer te duur, dus zijn we met volle bepakking naar een ander hostel gelopen. Was best even doorbijten met de wandelingen van Ilha Grande nog in de benen, maar we hebben het goed gered. 2e hostel waar we binnenstapten was nog duurder dan het 1ste en dan alleen al voor een 4 persoons-dorm! We zijn doorverwezen naar het goedkopere broertje een paar deuren verderop, waar ze in eerste instantie ook nog een behoorlijke prijs vroegen. Na wat afdingen zijn we akkoord gegaan met de 14 persoons-dorm. Nog een lunch op, 'salgado con refresco', oftewel een hartig broodje met sappie voor 1,5 euro, prima dus. We zijn door Botafogo gelopen en een onbedoeld lang stuk door de middenberm richting Flamengo (was te druk om over te steken). Maar wel weer heerlijk genoten van de zonsondergang met uitzicht op de Sugar Loaf en de skyline van Rio. Daarna langs het geweldige strand van Flamengo en aan de andere kant het grote park. Een lekkere ijscappuccino gedronken die naar pepernoten smaakte!

Tja en vandaag is Teun jarig, en hoe vier je dat nou in Rio en op een dag dat je alleen maar aan het reizen bent met bus en vliegtuig? Geregeld dat we in het duurdere broertje van het hostel een ontbijtje konden krijgen voor 5 real (2 euro), dat was echt perfect om een bodempje te leggen voor onze reisdag. En 'Lang zal ie leven' op repeat gezet! Op het vliegveld bleek dat we bij de verkeerde terminal stonden, staat er zo'n golfkarretje met 2 vliegveld-medewerkers, en we dachten allebei met volle bepakking 'dat zou toch fijn zijn'. En ja hoor, we konden gewoon meerijden dat hele stuk, was een leuk verjaardagscadeautje, nog nooit in zo'n ding gezeten!

Nu aangekomen bij onze eerste couch (een plek waar je gratis kan slapen), ook hier gaat het slapen een uitdaging zijn. Even matras testen...blijkt een houten plank!! Mis ik dan stiekem mijn slechte bed in Nederland nu al?!

Cuidate mucho amigos!

1. Ria:
    28 april 2013
    Hey, als ik dit schrijf kom ik net uit mijn HEERLIJK bed en liggen jullie vast nog LEKKER te slapen in jullie bed (plank) ;)
    Gelukkig is er tijd om eens lekker te relaxen op het strand.
    Veel lieve groetjes mam en pap XXX
  2. Benny en Hinke:
    28 april 2013
    Dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg! En wat een (weinig) slaap avonturen :) Jullie maken wat mee!
    Dikke kus van ons
  3. Hannah:
    28 april 2013
    Klinkt weer goed hoor!! En ach, hebben wij iig ook iets waar jullie jaloers op kunnen zijn; een lekker bed
  4. Birgit:
    28 april 2013
    Slapen in dorms valt inderdaad niet mee. Mijn tip koop een stel goede oordopjes dat scheelt al een hoop als je toch weer eens op een grote dorm moet slapen. En anders helpt een mp3 speler soms ook nog. Jullie hebben in ieder geval al veel mooie dingen gezien. Leuk om te lezen.
  5. Joske:
    Wat heerlijk schatten! Dikke kus
  6. Maria van Tiel:
    28 april 2013
    Wat mooi om jullie zo te kunnen volgen. Ik geniet van de dia's en video's! Nog maar zo kort op reis en al zoveel gezien, echt super.
    warme groeten, mama
  7. Nellie:
    28 april 2013
    Ik zou ook wel op dat heerlijke strand willen liggen, ik doe het wel met een lounge bank in de tuin, ook fijn.alleen mijn uitzicht is iets anders.
    Vele groetjes
  8. Linda:
    28 april 2013
    Wat een leuk verhaal weer net alsof jullie al maanden weg zijn en is pas 10 dagen!! Geen romantische nachten dus!! Ach een prive strand is ook romantisch!! En net wat de andere zeggen hebben wij iets waar jullie jaloers op kunnen zijn....en heelijke boxspring met electrische bodem en heerlijk matras :-)!! Wat gaaf zeg die waterval glijbaan ! En dit is nog maar z'on klein stukje van wat jullie allemaal nog gaan zien!! Veel plezier! Xxx lin
  9. Patricia Reijnen:
    28 april 2013
    Heerlijk allemaal zeg! En inderdaad wat een avonturen al in één week!!! Teun nog gefeliciteerd. Geniet lekker verder saampjes!!!!
    Dikke kus
  10. Patricia:
    28 april 2013
    Prachtig allemaal zeg. Wat een belevenissen en mooie foto's. En wat ben ik blij met de moderne techniek: zo kan ik toch een beetje met jullie mee. Teun, nog van harte gefeliciteerd! Veel reisplezier, nog
  11. 30 april 2013
    Teun, een beetje laat maar nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Super mooie foto`s!! xx
  12. Lindi:
    30 april 2013
    Leuk verhaal weer! Al veel mooie dingen gezien in zo'n korte tijd. Hilarisch die dorm verhalen
  13. Br. Rangel Geerman ofm:
    1 mei 2013
    Buenos dias Laura y Teun,
    Saludos de Ollanda.
    Leuk verhaal alweer, en met mooie avondtuur. Tevens hebben jullie iets meegekregen van de inhuldiging van onze Koning?
    Hoe dan ook een zonnige groet vanuit een zonnige Megen
  14. Tonke van Haandel:
    3 mei 2013
    Hoi Teun en Laura,

Leuk jullie te kunnen volgen! Laura, ook een compliment voor jouw schrijfstijl! Het is zo leuk om te lezen!
    Geniet nog volop samen!

Groetjes!