Voorbereidingen en nog meer…

6 maart 2013 - Tilburg, Nederland

Omdat we elke dag de vraag krijgen of we er al klaar voor zijn en omdat de vraag ‘Waarvan gaan jullie dit doen?’ en ‘Het is vast een hoop geregel?’ ook heel regelmatig voorbij komt, geven we ook hier daar maar even antwoord op.

Zijn jullie er al klaar voor? Ja en een klein beetje nee

Waarvan gaan jullie dit doen? Geld

Het is vast een hoop geregel? Ja

En voor diegene die nog wat uitgebreider antwoord willen zullen we een beetje proberen te beschrijven wat er nou allemaal bij komt kijken (om het voor diegene die we straks zo aangestoken hebben met het reisvirus wat makkelijker te maken).

Zijn jullie er al klaar voor?

Ja, voor het grootste gedeelte wel. Veel van onze voorbereidingslijst hebben we afgestreept, maar in Maart is eigenlijk die lijst het langst, omdat dan een hoop kleine dingetjes afgecheckt moeten worden, zoals paspoort/ rijbewijs verlengen, alle bestanden inscannen, laptop reisklaar maken enz. Elke ‘check’ is er 1 dichter bij de reis, dus om hier mee bezig te zijn is geen straf. In ons hoofd zijn we er ook helemaal klaar voor, het afscheid komt dichterbij, beetje spannend is dat wel! We zijn lekker aan het inlezen en plannetjes aan het maken.

Een klein beetje nee komt doordat het huis nog niet verhuurd is, we hebben nu 3 makelaars in de armen genomen en we hebben beide ziekenhuizen, de universiteit en zo ongeveer alle grote internationale bedrijven gebeld die we konden bedenken. Het probleem is alleen dat we hier geen invloed op hebben en we het toch nog maar af moeten wachten. Teun beweert dat het goed komt, helaas ben ik soms iets pessimistischer ingesteld en zie ik ons over een half jaar weer balend terug in Nederland. Hopelijk heeft Teun 1 keer gelijk!!!

Waarvan gaan jullie dit doen?

Tja, toch echt van geld en nee helaas geen staatsloterij ofzo gewonnen. Toen we besloten dat we deze reis wilden gaan maken zijn we gaan kijken wat we per maand per persoon konden sparen. Dat uitgerekend en gedeeld door 365 dagen, dan hielden we een bedrag over wat we per persoon per dag kunnen besteden. We hebben internet afgestruind om ervaringen van andere reizigers te lezen en te zien wat zij per werelddeel of land gemiddeld besteedden. En hieruit blijkt dat we denken met ons spaargeld rond te komen. Tuurlijk zitten er duurdere dagen tussen, omdat bepaalde dingen op onze bucket list staat en dus gedaan moeten worden. Dan de dag erna maar compenseren door op het strand te liggen… wat een straf! Ook beseffen we heel goed dat we keuzes moeten maken en soms 17 uur in een bus moeten zitten, omdat dat goedkoper is dan een vlucht van 2 uur!? Maar om dat bedrag te sparen hebben we ook echt wel zuiniger geleefd. Het is onmogelijk om een jaar lang geen leuke dingen te doen, dus dagje sauna, af en toe een keertje uit eten of bios, 1x weekendje weg en veel koppen koffie konden we niet weerstaan. Maar dit alles zeker gehalveerd dan dat we normaal doen. Ook abonnementen opzeggen, goedkoper boodschappen doen en minder kleren kopen (wat ik toch wel echt het allermoeilijkste vond) behoren tot de bezuinigingsmodus.

En om nou te zeggen dat we daardoor een saai jaar hebben gehad? Nee hoor helemaal niet, je weet waarvoor je het doet en het is een soort sport!

Het is vast een hoop geregel?

JA!! Daar kunnen we niet omheen, maar het is ook wel heel erg leuk om te doen. Om te beginnen hebben we een lijstje gemaakt wat we uit moesten zoeken en dat per maand opgesplitst (heerlijk perfectionistisch zijn). Om een idee te geven wat er nou allemaal gedaan moet worden hier onze lijst:

Wat uit te zoeken?

2012

• Verzekeringen, welke moet je door laten lopen en welke kun je stopzetten. Vooral voor het werk van mij als zelfstandige was dit nog een flink geregel. En geloof me, voor als je het zelf nog nooit ontdekt had, maar die verzekeringsmannetjes willen je van alles aansmeren en adviseren zeker niet verzekeringen stop te zetten, bloedirritant.
  • Lang in het buitenland verzekering, uitgezocht waar dit het goedkoopst en, niet geheel onbelangrijk, het best is. Wij zijn uitgekomen bij de ABN-AMRO.
  • Vaccinaties, op tijd naar de GGD omdat het in 2012 nog in ons pakket zat en dus vergoed werd.
  • Pensioenfonds uitzoeken.
  • Beide telefoonabonnementen omzetten naar de goedkoopste Sim-only, BEN voor €2,50 p/m.
  • Tijdschriften voor mijn werk stopzetten en snel zorgen dat ik al mijn punten voor het kwaliteitsregister binnen had.
  • Zorgverzekering veranderen in alleen een basisverzekering.
  • Fototoestel gekregen, niets waardevollers dan goede foto’s! Nogmaals dank jullie wel pap en mam!
  • Fotocursus gevolgd, niets waardelozer dan slechte foto’s (niet teveel verwachten nu hoor van ons).
  • Notebook kopen, vinden wij wat sneller en makkelijker werken dan een Ipad.
  • Ontslag nemen!
  • Shoppen!! Ga in de uitverkoop (najaar) en sla je slag! Volgende tip vergelijk dan de prijzen uit de winkel met de prijzen van internet en zo bespaar je nog meer! Zoveel mogelijk reisspullen dan al kopen ook al is het 8 maanden van tevoren: camelbacks, wereldstekker, slotjes, reisgidsen, dagrugzakken, toilettassen enz. Risico is dan wel dat je een jas koopt in het mintgroen en denkt ‘Dat kan wel’, maar waarvan je 2 maanden later denkt ‘Shit wat heb ik nou in de kast hangen’. Geduld wordt beloond… die kleur groen is nu helemaal trendy

2013

• Huis op internet, verschillende gesprekken met makelaars gehad en begonnen met 1 advertentie (ondertussen dus flink uitgebreid).
  • Pasjes van de bank op geldigheidsduur controleren.
  • Paspoort vernieuwen.
  • Rijbewijs vernieuwen.
  • Brabant water en Essent opzeggen.
  • Stand-by service ABN updaten.
  • Laptop reisklaar maken, reissite maken, ingescande bestanden/ tickets reis erop, dropbox aanmaken.
  • Auto verkopen.
  • Buitenland rijbewijs aanvragen.
  • Postadres bij zoveel mogelijk instanties omzetten.
  • Opdrachtlijstje met de ouders doornemen ;)
  • Feestje organiseren!!

En dat iedereen zegt dat de voorpret net zo leuk is als de reis… We hopen stiekem wel dat de reis nog leuker wordt hoor!

1. Yvette paans:
    6 maart 2013
    Wat een spannend avontuur! Ik wens jullie heel veel plezier samen. Ga ervan genieten! Zal je wel missen....maar blijf je volgen. X
  2. Leonie:
    6 maart 2013
    Leuk om te lezen lau! Ga onze etentjes en uitstapjes naar het wilde uitgaansleven van Tilburg wel missen maar weet zeker dat jullie het onwijs leuk gaan hebben samen. Ik ga duimen voor je huis! X
  3. Monique Smulders:
    6 maart 2013
    Lieve Laura en Teun, het is nu al leuk om te lezen. Wat een uitdaging! Ik wens jullie wen heel mooi jaar toe! Geniet van iedere dag en ook ik blijf volgen! Geniet x ( die bevalling samen in livive hou ik wel tegoed!!!)
  4. Linda:
    6 maart 2013
    Hoi laura en natuurlijk ook teun (ook al ken ik je niet, toch wel een beetje van de verhalen), leuk om te lezen hoor, wat komt er veel bij kijken he!! Hopelijk word het huis nog op tijd verhuurd geeft toch wat meer rust, en een half jaar langer reizen!! Succes en veel plezier met de laatste voorbereidingen!! Zou leuk zijn als we elkaar nog even zien maar dat laat ik van jou afhangen! Xx lin en de rest van het gezin
  5. Mik:
    6 maart 2013
    Niet alle verzekeringsmannetjes zijn zo lief nichtje!! Maar t ziet er allemaal goed uit. En dat huis komt vanzelf, no worries! See you soon.
  6. Ria:
    6 maart 2013
    Hoi schatten, nog heel veel succes met de laatste voorbereidingen, maar dat gaat zeker lukken. En.....bij mij ligt er al een klein steentje op mijn maag ( zal wel een behoorlijke kei worden) als ik aan het afscheid denk!
    XXX mama
  7. Jeanette:
    6 maart 2013
    Het begin is gemaakt, steeds meer van het "to do" lijstje afstrepen, dan nadert de vertrekdag heel snel.....dat wordt genieten.....!!!
    Zie je voor die tijd misschien nog wel even ( op de maandag middag...) grtzzz
  8. Lia:
    7 maart 2013
    Wat leuk om te lezen, ik wil je graag volgen het komende jaar. En dan nadien weer veel bevallingen samen doen. Heeeeel veeeeel geluk samen.
  9. Natasja Hultermans:
    7 maart 2013
    Echt geweldig om te lezen wat een voorpret jullie al hebben. Super dat jullie dit samen gaan doen. Groot gelijk dat je je droom gaat waar maken! Heerlijk van genieten!!
  10. Maria van Tiel:
    9 maart 2013
    Ha Laura & Teun, goed om te lezen dat jullie je zo uitstekend hebben voorbereid. Het zal een fantastisch jaar worden! liefs, mama
  11. Edwin, Maria & Bram.:
    12 maart 2013
    Hoi Teun en Laura, jullie zijn goed bezig! Pfff, wat een voorbereidingen allemaal zeg. Maar zoals jullie zelf al schrijven is dat ook de voorpret naar uiteindelijk de ULTIEME reis. Wij vinden het SUPERMOOI dat jullie het aandurven om met z`n tweetjes jullie droomreis te gaan maken. Daar is het leven voor bedoeld; LEEF JE DROMEN NA!!! Weet dat wij jullie zeker zullen gaan missen. Gelukkig gaan we as zaterdag samen nog uiteten, hebben we 28 maart nog het grote rikfeest in Tilburg, en last but not least zullen we er een knallend eindfeest van gaan maken op 12 April. Heeeeeeeeeeeeeeeeel veeeel succes met alle voorbereidingen! En oja, ook al zijn we geen experts op wereldreisgebied. Weet dat als er iets is je ons ALTIJD kan bellen, appen, mailen, postduiven sturen of wat dan ook. We zijn er voor jullie. Groeten, Maria, Edwin & Bram. XXXXXX
  12. Simone:
    17 maart 2013
    Hey Laura en Teun,
    Heel veel succes nog met de laatste voorbereidingen. Ik ga jullie volgen via deze reisblog, en zal zeker heel jarloers zijn. Xxx uit Renesse
  13. Manon:
    20 maart 2013
    Heel interessant en amuserend om te lezen, (misschien straks nog een journalistieke carrière in het verschiet als reisverslaggever :) )
    Veel succes en plezier in de rest van de aanloop naar de reis. Ook ik blijf het volgen! Groetjes!
  14. Hannah:
    20 maart 2013
    Spannend zeg!! Ik krijg er ook zenuwen kriebels van!

Xx
  15. Desiree:
    21 maart 2013
    heel veel plezier samen en volgens mij een reis om nooit te vergeten en heel lang van na te genieten als jullie weer terug zijn. hoorde van danielle dat jullie dit gaan doen dus vandaar dat ik een reactie plaats. nogmaal geniet ervan.
    groetjes desiree
  16. Oom Harry en Tante Riny:
    2 april 2013
    Wij wensen jullie een hele mooie reis.
    Geniet ervan!
    Maak je droom waar.
    Liefs
    Oom Harry en Tante Riny
  17. Ans en Wiek:
    Hoi Laura en Teun,
    Heel veel succes! Aan jullie voorbereidingen zal het welslagen van deze bijzondere reis niet liggen! Die zien er top uit!! 365 dagen, wat een heerlijk vooruitzicht!Geniet er dus maar van samen... enne.. ik kijk nu al uit naar jullie reisverhalen!
    Veel groetjes,
    Ans
  18. Aukje:
    Hoi Laura,
    Krijg nu net een mailtje van Thebe binnen dat jij deze reis gaat maken. Klinkt erg goed allemaal!
    Heel erg veel succes met de laatste voorbereidingen en heel veel plezier op dit avontuur, ik blijf je volgen via de blog!
    Groetjes Aukje
  19. Sjan v Oene:
    3 april 2013
    Wat spannend zeg.... Super veel plezier en geniet. Het zal een hele beleving worden. Ik volg je via de site en zal met jullie mee genieten.
  20. Carola peters:
    3 april 2013
    super veel reis plezier, ik blijf je volgen
    groetjes Carola
  21. Tinie:
    4 april 2013
    Oh Laura, wat gaat het snel. Nu echt aftellen lieverd.
    Kijk je er naar uit of nog vooral enorm druk met alle laatste dingen?
    Ik kijk uit naar je verhalen!!

liefs
  22. Marie-José van gils:
    5 april 2013
    hoi laura en teun,wat een hoop geregel allemaal zeg,maar het zal de reis dubbel dwars waard zijn,geniet er volop van dit doe je volgens mij maar 1 x in je leven.heel veel succes en plezier,ik zal je volgen
  23. Ankie:
    Hoi Laura en Teun,
    Het begint nu echt te korten. Ik vind het nu al leuk om jullie verhaal te lezen en ga jullie ook zeker volgen. En Laura probeer je niet te druk te maken over het huis. Ik weet zeker dat dat ook wel goed gaat komen. Zie je over 1 jaar.

gr ankie
  24. Marleen:
    5 april 2013
    Hallo Laura ik blijf jullie zeker volgen.Heel veel geluk en plezier op de wereldreis.Tot volgend jaar.

Groetjes Marleen
  25. Corrie van Heerebeek -Spaninks:
    7 april 2013
    Hallo Laura en Teun,
    Zo leuk om te lezen wat jullie van plan zijn! Hoop dat deze reis een gouden herinnering wordt in jullie leven.. Gr. Van Corrie (een kraamverzorgende).
  26. Toon en Anja:
    8 april 2013
    Hoi Laura en Teun,

Wij willen jullie het allerbeste wensen komend jaar en hopen dat jullie droom zal uitkomen. Vele met ons zullen denken "wat gaan ze toch doen" maar zoals we lezen zijn jullie er al een hele tijd mee bezig met de voorbereidingen en dat is het halve werk. Nogmaals heel veel succes met jullie wereldreis en "teun"misschien tot volgend jaar bij Kwantum.

Groetjes Toon en Anja Seuntiëns en een pootje van Hummer en Limo